روزنامه نگار هلندی اسناد اطلاعاتی درباره سقوط MH17 را منتشر کرد

© AP Photo / Peter Dejongروزنامه نگار هلندی اسناد اطلاعاتی درباره سقوط MH17 را منتشر کرد
روزنامه نگار هلندی اسناد اطلاعاتی درباره سقوط MH17 را منتشر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اطلاعات نظامی هلند هیچ سامانه موشکی ضد هوایی را پیدا نکرده که بتواند یک فروند بوئینگ مالزی را که در سال ۲۰۱۴ در نزدیکی دونتسک سقوط کرده بود مورد اصابت قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، ماکس وان در ورف روزنامه نگار و نویسنده مستند فاجعه، در تجزیه و تحلیل داده ها درباره صحت تحقیقات ابراز تردید کرده و از اینکه کارشناسان اطلاعات دقیقی در مورد موقعیت های مجموعه سیستم های دفاع هوایی با قابلیت جابجایی داشتند (خارج از پایگاه ها) او را متعجب ساخت.

در حالی که اکثریت سیستم های ضد هوایی اوکراین در موقعیت های ثابت در پایگاه های نظامی نشان داده شدند، اگرچه "عملیات ضد تروریستی" کی یف در دونباس در حال انجام بود و در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۴ نیروهای پدافند هوایی اوکراین در معرض هشدار کامل قرار گرفتند.

تحقیقات مربوط به این فاجعه هوایی توسط گروه تحقیقاتی مشترک به سرپرستی دادستان کل هلند و بدون مشارکت فدراسیون روسیه انجام می شود.

این روزنامه نگار در وب سایت خود تعدادی از اسناد قبلاً منتشر نشده از گروه تحقیق مشترک را از جمله نامه ای به تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ از طرف اداره حقوقی سرویس اطلاعات نظامی هلند، خطاب به دادستان عمومی را منتشر کرد.

براساس این نامه، سرویس اطلاعاتی هلند بررسی کرده است، که آیا سیستم های دفاع ضد هوایی "بوک" می توانسته در سقوط MH17 دخیل باشد یا خیر.

به ویژه، این نامه ۱۱ نقطه را ذکر می کند که در ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۱۴، هنگام وقوع این فاجعه، سیستم های دفاعی هوایی "بوک" در هشت موقعیت از اوکراین و سه موقعیت در روسیه واقع شده بودند.

براساس اطلاعات هلند، همه ۱۱ سیستم حداکثر در فاصله ۶۶ کیلومتری از محل سقوط واقع شده و سه سیستم شناسایی روسی در روسیه واقع شده بودند.

در این نامه آمده است: بر اساس داده های موجود به دست آمده، آشکار می شود که پرواز MH17 از تمام نقاط اوکراین و روسیه که محل استقرار سیستم های پدافند هوایی "بوک" که در آن مستقر شده بودند، از دسترس خارج بوده است.

علاوه بر این، سندی خطاب به دادستانی آورده است که "به دلیل مکان یابی سیستم های شناسایی شده و سرعتی که می توان آنها را جابجا کرد ... بعید نیست سیستم موشکی  "بوکM1" متعلق به نیروهای مسلح اوکراین در آن زمان جابجا شده باشد. بنابراین پرواز MH17 در منطقه سقوط کرده خود قرار می گیرد.

در این سند همچنین آمده است: سرویس اطلاعات نظامی هلند سایر سیستم های پدافند هوایی زمینی را که در ژوئیه ۲۰۱۴ در این منطقه حضور داشتند، بررسی کرده و نتیجه گرفته که از نظر قابلیت استقرار عملیاتی، مشخصات فنی و موقعیت مکانی، می توانسته MH17 را مورد اصابت قرار دهد.

براساس این سند، ما در مورد سیستم موشکی ضد هوایی نیروهای مسلح اوکراین S-300PS "Volkhov M-6" و همچنین سیستم Favorit S-300PM2 که در خدمت فدراسیون روسیه است صحبت می کنیم.

با توجه به این سیستم ها، روزنامه نگار به نقل از موارد زیر از متن نامه می گوید: همه پدافندهای شناسایی شده S-300PS اوکراینی Volkhov-M6 در فاصله حداقل ۲۵۰ کیلومتری از نقطه ضربه MH17 قرار داشتند. سیستم S-300PS Volkhov-M6 دارای حداکثر محدوده ۷۵ کیلومتری بوده است. براین اساس، سرویس اطلاعاتی هلند نتیجه می گیرد که از سیستم Volkhov-M6 S-300PS برای سقوط هواپیمای MH17 استفاده نشده است.

در ادامه این سند آمده است که تنها سیستم شناسایی شده برخورداری از برد گسترده برای سقوط این هواپیما، دو سیستم مورد نظر S-300PM2 از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است که در نزدیکی شهر روستوف نا دونو واقع شده است.

سرویس اطلاعاتی هلند، اطلاعاتی دارد که نشان می دهد استفاده از رادار کنترل آتش 36N85 ... برای نشان دادن و یا پرتاب موشک زمین به هوا از سری 48NS در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ ... این مکان ها در شرایط فوری قرار داشتند. نزدیکی به شهرک های بزرگ و پرتاب موشک به احتمال زیاد منجر به پیام در شبکه های اجتماعی یا رسانه های دیگر می شد. سرویس های اطلاعاتی هلند درباره چنین نشریاتی مشخص نیست.
خود ون در ورف، با تجزیه و تحلیل داده های ارائه شده در این نامه، نتیجه می گیرد که سرویس اطلاعاتی و امنیتی هلند در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ (یک هفته قبل از یک هفته قبل از کنفرانس مطبوعاتی اتحادیه کشورهای مستقل در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶) هیچ اطلاعاتی را از یک منبع موثق دریافت نکرده است. که هر پدافند روسی "بوکM1" در طی درگیری از مرز با اوکراین عبور کرده اند.

نویسنده مقاله با عنوان "آیا تحقیقات MH17 به درستی انجام شده است؟" ابراز تردید در مورد صحت تحقیقات کرد. به گفته وی، جالب است كه ارتش هلند اطلاعات دقیق در مورد موقعیت های سیستم های قابل جابجابب روسی "بوک" (كه در پایگاه های اصلی قرار ندارند) در اختیار داشته باشد، در حالی كه اكثر پدافندهای "بوک" اوکراینی در موقعیت های ثابت خود در پایگاه های نظامی نشان داده شده اند.

وی با تعجب می گوید: آیا می توان متقاعدانه تائید کرد كه اوکراین تقریباً تمام پدافندهای خود را در پایگاه ها نگه داشته است و هرگز در طول عملیات ضد تروریستی در دونباس آنها را به خارج از پایگاه ها منتقل نکرده است؟ وی می نویسد: با توجه به این واقعیت که در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۴، با این احتمال که نیروهای پدافند هوایی اوکراین در معرض خطر قرار گرفتند، این احتمال چقدر وجود دارد.

وی ادامه داد: این ما را به سؤالی که در ابتدای این مقاله پرسیدیم، بازمی گرداند: آیا تحقیقات MH17 به درستی انجام شده است ...؟ براساس آنالیزی که در طول سالها انجام داده ام، شک دارم و محتوای اطلاعات جدید فقط از این چهار سند شک و تردیدهای من را تقویت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала