مبارزه ایران برای تأمین امنیت پایدار در منطقه

© AFP 2023 / Atta Kenareلاریجانی
لاریجانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لاریجانی: ‌ایران در مبارزه با تروریسم به دستاورد خوبی دست یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اعلام نمود که ایران در مبارزه با تروریسم با یک طراحی خوب و شایسته به کشورهای منطقه کمک کرد که دستاورد خوبی برای امنیت پایدار در منطقه داشته است.

علی لاریجانی افزود:«ایران و سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری های تنگاتنگی دارند و خوشبختانه در نتیجه مجاهدت هایی که انجام شد، ضربه جدی به تروریسم در منطقه وارد آمد.همه مسئولان و افراد موثر در سوریه بر نقش مهم ایران در مبارزه با تروریسم تاکید داشتند.

یکی از محورهای گفت وگو،  همکاری های پارلمانی بود.‌ در این سفر با روسای مجالس سوریه و لبنان مذاکراتی داشتیم و همچنین در زمینه همکاری های اقتصادی بین  ایران، سوریه و لبنان مذاکراتی با روسای جمهور و نخست وزیران  دو کشور داشتیم.

ایران بدون دلارهای نفتی قابل اداره است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران بدون دلارهای نفتی قابل اداره است

 با توجه به ظرفیت هایی که در ایران وجود دارد و امکان همکاری در حوزه های تجاری، کشاورزی و صنعتی، بحث هایی با مسئولان دو کشور انجام شد ‌که در این زمینه اظهار علاقه برای سرمایه گذاری در سوریه وجود داشت.

امن بودن شرایط باعث شده تا امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد. برای اجرایی شدن سرمایه گذاری ها در این سفر روی مدل هایی بحث شد تا تجار و صنعتگران ایرانی با آرامش خاطر سرمایه گذاری کنند و  بحث ها در این خصوص باید ظرف یک ماه آینده پیگیری و کمیته هایی تشکیل شود».

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه آغاز شد که از 26 ژانویه 2011 شروع شده‌است که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی است. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала