قرن 21 قرن آسیاست

© Fotolia / Kadmyصادرات و واردات
صادرات و واردات  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران می‌تواند سهم بیشتری در تجارت دنیا داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «مهر»، رئیس کل گمرک ایران اعلام نمود که در 11 ماهه سال 98 معادل 39 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده است.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت:« چنانچه تجارت در کشور تسهیل شود، می‌توان سهم بیشتری در تجارت دنیا داشت؛ این در حالی است که در قرن فعلی قرن آسیا است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

ایران اخبار مبنی بر تاخیر در تخلیه کشتی ها در بنادر ایران به دلیل تحریم های آمریکا را رد کرد - اسپوتنیک ایران
ایران اخبار مبنی بر تاخیر در تخلیه کشتی ها در بنادر ایران به دلیل تحریم های آمریکا را رد کرد

از مجموع 45 هزار میلیارد دلار بیش از 90 درصد حمل و نقل دریایی است و کشورهایی که به آب‌های آزاد راه دارند، امکان بالقوه و عجیبی در بهره از تجارت خارجی دارند و آنکتاد هم در دهه 40 اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ایران دارای بخت جغرافیایی است و چند هزار کیلومتر مرز آبی دارد. بنابراین همان زمان آنکتاد به ایران پیشنهاد داده که باید در بندرعباس منطقه‌ای ایجاد شود که ترانزیت بار را به عهده کرده و در مرکز کشور نیز شهر فرودگاهی انجام داده تا بتواند ترانزیت مسافر داشته باشد.

ایران تنها کشوری است که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع می‌شود و باید از این موقعیت به نفع تجارت خارجی کشور استفاده کرد. گمرک ایران دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و نه اینکه کالاهای مرتبط وارداتی در زمان رسیدن به گمرک در اختیار ندارد. در حالی که اکنون با توجه به قطعی سوئیفت و ال سی، اطلاعات اندک هم در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد.

بالای 150 میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته است. در حالی که سخت‌ترین شرایط را برای صادرات کالا داریم و به نوعی شرایط فوق حاد است. ضمن اینکه صادرات نیز 4 برابر واردات است. این در حالی است که باید فعالیت‌های گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала