گزارش و تحلیل

تحریم های آمریکا ایران را به سمت رقبایش سوق می دهد

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiتحریم های آمریکا ایران را به سمت رقبایش سوق می دهد
تحریم های آمریکا ایران را به سمت رقبایش سوق می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در دوران قاجار بسیاری از جوانان ایرانی برای تحصیل به اروپا سفر کردند نفوذ غرب در ایران بسیار زیاد شد و این نفوذ از بخش های علمی تا به بخش های سیاسی نیز گسترش یافت.

علیرغم اینکه در دوره هایی برخی جوانان ایرانی که دیدگاه های کمونیستی و سوسیالیستی داشتند به کشورهای بلوک شرق سفر کردند و برخی هم به کشورهایی مانند هند سفر کردند و تاثیر فکری شرقی روی آنها زیاد بود اما هیچ وقت اینها نتوانستند مجموعه هایی هم ردیف مجموعه های حامی فرهنگ و تفکر غربی در ایران راه بیاندازند.

شاید بتوان گفت امروزه علیرغم اینکه ایران جزو کشورهای متخاصم با کشورهای غربی به حساب می آید اما بیشترین تعداد مدیران عالیرتبه فارغ التحصیل غرب خارج از کشورهای غربی در حال حاضر در ایران فعال هستند وهمین مساله منجر شده که کشش به سمت غرب در ایران بسیار زیاد باشد.

خروج آمریکا از برجام و تحریم های کذایی که این کشور بر ایران وضع کرده منجر شده که خود به خود ساختار اقتصادی ایران به سمت شرق روی بیاورد.

نشنال اینترست: آمریکا در صورت جنگ با کره شمالی غافلگیر خواهد شد - اسپوتنیک ایران
نشنال اینترست: آمریکا در صورت جنگ با کره شمالی غافلگیر خواهد شد

اگر به زبان ساده تر بگوییم در حالی که ایالات متحده، چین را بزرگترین دشمن اقتصادی خود می داند رفتارهای آن منجر شده که ایران به سمت و سوی استحکام هر چه بیشتر روابط اقتصادی و به طبع آن سیاسی با چین روی بیاورد و در واقع تحریم ها و رفتارهای آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران منجر شده که رقبای ایالات متحده بیشترین سود را ببرند.

چند روز پیش آقای هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک برنامه تلوزیونی داخلی در آلمان مشارکت داشت و وقتی که در مورد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی از او سوال شد وی اظهار داشت : "این کار آمریکا منجر شد، آمریکا و کشورهای غربی عراق و خاورمیانه را از دست دهند".

وی در اظهار نظر اش افزود : "که بحث خروج نیروهای خارجی در پارلمان عراق مطرح بود اما با توجه به فشارهای غرب پارلمان عراق از تصویب این قانون سر باز می زد، ولی همین که (شهید) سلیمانی توسط آمریکا در خاک عراق ترور شد عراقی ها احساس کردند که حاکمیت سرزمینی شان نقض شده و قانون خروج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کردند که در نهایت منجر خواهد شد همه کشورهای همپیمان با آمریکا مجبور شوند از عراق خارج شوند".

وی همچنین گفت : "آمریکایی ها مدعی هستند که بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل (شهید) سلیمانی در حال تدارک عملیات بر علیه آنها بود و آنها برای پیش گیری از این عملیات دست به چنین کاری زدند اما هنوز شواهد قانع کننده ای به ما ارائه نداده اند".

این اظهارات آقای ماس نشان می دهد حتی متحدین اروپایی آمریکا از تصمیمات و رفتارهای غیر منطقی رییس جمهوری این کشور خسته شده اند.

آمریکایی ها به قول آقای ترامپ 7500 میلیارد دلار هزینه کردند تا در این منطقه حضور داشته باشند، آقای ترامپ با یک اشتباه کل این 7500 میلیارد دلار را به باد داد.

بدیهی است آمریکایی ها توقع داشتند با این سرمایه گذاری همه منابع نفتی و اقتصادی منطقه را در اختیار بگیرند و با حضور خود در این منطقه کنترل گلوگاه انرژی رقبای اقتصادی خود در جهان را نیز در اختیار داشته باشند اما پس از ترور شهید سلیمانی دیگر هیچ آمریکایی ای جرات ندارد در این منطقه فعالیت اقتصادی داشته باشد و همچنین هیچ شرکتی جرات ندارد با آمریکایی ها تعامل کند.

نماینده ویژه سازمان ملل: تحریم تسلیحاتی درباره لیبی تبدیل به شوخی شده است - اسپوتنیک ایران
نماینده ویژه سازمان ملل: تحریم تسلیحاتی درباره لیبی "تبدیل به شوخی" شده است

در زمینه های نظامی ایران به صورت سنتی در زمره کشورهای خریدار تسلیحات غربی به حساب می آمد اما خودداری آمریکایی ها از تامین قطعات یدکی مورد نیاز ایرانی ها در جنگ ایران و عراق و همچنین تحریم های دیگر آمریکا و غرب بر علیه ایران منجر شده ایران به سمت و سوی تولید تسلیحات دفاعی مورد نیاز خود و همچنین همکاری نظامی با کشورهای رقیب ایالات متحده علی الخصوص روسیه و چین روی بیاورد.

مضاف بر این می توان گفت خصومت ایالات متحده با چین و روسیه و ایران ودیگر کشورهای جهان منجر شده همه این کشورها به سمت و سوی همپیمانی با هم روی بیاورند.

حال با این شرایط آمریکایی ها نه فقط ایران را به سمت رقبای خود سوق داده بلکه کاری کرده که رقبا با هم جمع شوند ویک ائتلاف بزرگ بر علیه آمریکا تشکیل دهند، ائتلافی که در صورت تشکیل شدن بیش از نیمی از جهان را در خود جای خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала