وزیر خارجه سابق ترکیه: آنکارا گروه های تروریستی را در ادلب نابود نکرد

© Photo / Twitterیاشار یاکیش وزیر امور خارجه پیشین ترکیه
یاشار یاکیش وزیر امور خارجه پیشین ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یاشار یاکیش وزیر امور خارجه سابق ترکیه، گفت: ترکیه تلاش کرده تا گروه های تروریستی را در منطقه فرسایشی ادلب از بین ببرد، اما نتوانسته است به این هدف دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک، یاشار یاکیش وزیر امور خارجه سابق ترکیه اظهار داشت: ترکیه مصرانه سعی در تلاش برای خنثی کردن آن گروه ها در ادلب کرد که آن را تروریست می داند، اما نتوانست این کلمه را حفظ کند. خواسته های ترکیه با خواسته های روسیه و ایران فرق داشت.

روسیه داعش، القاعده، جبهه النصره، هیئت تحریر الشام را در فدراسیون روسیه گروه تروریستی می داند و گروه های دیگری که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد نامیده می شود، به آنها آتش بس اعمال نمی شود و روسیه بخش عمده ای از مخالفان مسلح نزدیک به ترکیه را به عنوان یک هدف مشروع نمی داند.

هدف قرار گرفتن دو بالگرد ارتش سوریه توسط سیستم‌های دفاع هوایی ترکیه - اسپوتنیک ایران
هدف قرار گرفتن دو بالگرد ارتش سوریه توسط سیستم‌های دفاع هوایی ترکیه

این منبع گفت: ترکیه مدام ادعا می کند که به همراه شرکای سه گانه آستانه- روسیه و ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند. بنابراین، من فکر می کنم که این مورد باید به عنوان پایه توافق آتی با فدراسیون روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

یاکیش خاطرنشان کرد: از آنجا که حفاظت از حریم هوایی ادلب توسط روسیه تأمین می شود، انجام عملیات نظامی در صورتی که روسیه این خواسته را انجام ندهد برای ترکیه بسیار دشوار خواهد بود.

یاکیش گفت: با توجه به عامل ایالات متحده، که می خواهد به ترکیه نشان دهد که نزدیک به او است، روسیه تمام تلاش ممکن را برای جلوگیری از بروز بحران جدید در روابط با آنکارا انجام خواهد داد.

وی همچنین درباره تهدیدات مربوط به سفیر روسیه الکسی یرخوف در آنکارا اظهار داشت.

وزیر خارجه سابق ترکیه افزود: سفیر عزیز روسیه، میهمان بسیار مهم و با ارزش کشور ما است. مقامات ترکیه باید برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه دیگر (کشته شدن آندری کارلوف سفیر روسیه در دسامبر 2016 در آنکارا) ، تمام اقدامات خود را انجام می دهند، اگر نتوانند این کار را انجام دهند، روابط روسیه و ترکیه دچار ضربه بزرگی خواهد شد.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، گفته بود که ترکیه قادر به انجام چندین تعهد مهم برای حل مشکلات پیرامون ادلب سوریه نیست. به ویژه، او مخالفان مسلح را که آماده گفتگو با دولت در چارچوب روند سیاسی است، از تروریست های منع شده در فدراسیون روسیه جبهه النصره، که در هیئت تحریرالشام ادغام شده بودند، جدا نکرد. به نوبه خود، معاون رئیس جمهور ترکیه، فوات اکتای اظهار کرد که وی به تعهدات خود در قبال ادلب عمل کرده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این گفته بود كه وی به ولادیمیر پوتین همتای روس خود فشار آورده است تا رئیس جمهور سوریه بشار اسد را از حمله به استان ادلب متوقف كند و تا پایان ماه فوریه از پست های دیدبانی ترکیه خارج شود، در غیر این صورت با پاسخ نظامی تهدید مواجه خواهد شد.

مطابق توافقی که در ماه مه 2017 در مذاکرات آستانه (اکنون نور سلطان) توسط نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به دست آمد، چهار منطقه حائل در سوریه ایجاد شد. قلمرو سه منطقه از آنها در سال 2018 تحت کنترل دمشق قرار گرفت. منطقه چهارم، واقع در استان ادلب و بخش هایی از استان های همجوار لاذقیه، حما و حلب، هنوز تابع دولت جمهوری سوریه نیست.

در همین زمان، بیشتر آن توسط تروریست های گروه جبهه النصره، که در فدراسیون روسیه گروه تروریستی ممنوع شده شناخته می شود، تصرف شد.

در سپتامبر سال 2018، روسیه و ترکیه در سوچی در مورد ایجاد منطقه عاری از جنگ در ادلب، که در آن بیش از دو واحد مختلف وجود دارند، توافق کردند.

پیش از این  الکسی یرخوف سفیر روسیه در آنکارا، در مصاحبه با اسپوتنیک ترکیه گفته بود: تشدید اوضاع در ادلب باعث ایجاد هیستری ضد روسی در شبکه های اجتماعی ترکیه شده است، وی همچنین تهدیداتی که علیه جانش شده بود را گزارش کرد.

به گفته نماینده وزارت امور خارجه ترکیه در روز جمعه، مقامات این کشور تمام اقدامات را برای محافظت از دیپلمات های روسی در رابطه با تهدیدات برای سفیر اتخاذ می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала