نزدیک‌ترین سیاره گازی جوان در فاصله 330 سال نوری + عکس

CC0 / Pixabay/ColiN00B / سیاره گازی جوان کشف شده، نزدیک ترین سیاره گازی به زمین است
 سیاره گازی جوان کشف شده، نزدیک ترین سیاره گازی به زمین است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاره کشف شده، نزدیک ترین سیاره گازی به زمین است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه « sci-news»، سیاره کشف شده 2MASS 1155-7919 b نام گرفته و به گفته محققان ممکن است به تدریج رشد اندکی را پشت سر بگذارد و در نهایت مانند مشتری یا زحل شود.

این سیاره در فاصله 330 سال نوری از زمین یک سیاره عظیم و جوان گازی کشف کرده‌اند که تنها 5 میلیون سال از عمرش می‌گذرد و نزدیک‌ترین سیاره گازی جوان کشف شده نسبت به زمین است.

 این سیاره 10 برابر سنگین‌تر از مشتری است و مدار سیاره اطراف ستاره میزبانش تقریبا 600 برابر زمین از دور خورشید است. به گفته دانشمندان موسسه فناوری روچستر، این کشف یک روش جدید جالب برای بررسی چگونگی شکل گیری غول‌های گازی ارائه می‌دهد.

محقق ارشد این پژوهش تأکید ‌کرد:«هرچند بسیاری از سیارات دیگر از طریق مأموریت‌های فضایی کپلر و غیره کشف شده‌اند، اما تقریباً همه سیارات کشف شده قدیمی هستند. حجم این سیاره جدید 10 بار بیشتر از مشتری است. از اینرو شی آسمانی یک سیاره جوان است که هنوز فرآیند تشکیل آن تمام نشده است».

​دانشمندان با استفاده از داده‌های رصدخانه فضایی گایا به این سیاره دست پیدا کرده‌اند و باور دارند این سیاره حدود 5 میلیون سال عمر دارد و هزاران بار از خورشید جوان‌تر است.

هنوز چگونگی دورماندن این سیاره جوان و غول پیکر از ستاره خود مشخص نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала