گزارش و تحلیل

زوال رمزنگاری "سیا" آمریکا

© Flickr / ☰☵ Michele M. F.زوال رمزنگاری "سیا" آمریکا
زوال رمزنگاری سیا آمریکا     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست: بیش از نیم قرن، تعدادی از کشورهای وابسته به غرب به شرکتی اعتماد کرده اند که پنهان بودن مکاتبات ماموران، نظامیان و دیپلمات های آنها را تامین می کرد.

شرکت سوئیسی Crypto AG با فروش تجهیزات خود به بیش از 120 کشور برای سالها میلیون ها دلار درآمد کسب کرد. از جمله مشتریان آن ایران، حاکمان نظامی آمریکای لاتین، قدرت های هسته ای هند و پاکستان و حتی واتیکان بودند.

اما هیچ یک از مشتری های Crypto نمی دانستند که صاحب راز آن سازمان سیا CIA بود، که با سرویس ویژه آلمان غربی وارد توافق پنهانی شده بود. این سرویس های جاسوسی دستگاههای رمزنگاری ساخت آن شرکت را به گونه‌ای تنظیم کردند  که به راحتی بتوانند کدهای مورد استفاده توسط کشورهای مختلف را هک کنند. از سال 1970، سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا NSA که مشغول رمزگشایی هستند، تقریباً تمام جنبه های شرکت Crypto را کنترل می کردند.

آنها در زمان گروگانگیری دیپلمات ها در سفارت آمرکا در تهران در سال 1979، مقامات ایرانی را زیر نظر گرفتند، اطلاعات در مورد نیروهای آرژانتین در جریان جنگ فالکلند را به ارتش انگلیس منتقل کردند، قتل های سفارشی دیکتاتورهای آمریکای جنوبی را ردیابی کردند و حتی مذاکرات رهبران لیبی را شنود کردند که بهمدیگر به مناسبت انفجار در رستوران دیسکو برلین در 1986 تبریکد گفتند.

در 2018 شرکت کریپتو منحل شد ولی با استفده از قوانین مبهم کشور کوچک لیشتن اشتاین واقع در اروپا بعنوان "کریپتو انترناشنل" ثبت و بازسازی گردید و فراورده های خود را صرفا از طریق دولت سوییس می فروخت.

آمریکا از طریق شرکتی در سوئیس، 50 سال به جاسوسی می پرداخت - اسپوتنیک ایران
آمریکا از طریق شرکتی در سوئیس، 50 سال به جاسوسی می پرداخت

بابی ری اینمان (Bobby Ray Inman) که در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 به عنوان مدیر آژانس امنیت ملی و معاون مدیر سازمان سیا کار کرد گفت: "آیا من پشیمان هستم؟ به هیچ وجه. این یک منبع بسیار با ارزش از اطلاعات در باره مناطق عمده جهان بود که برای رهبری آمریکا مهم بود."

بنیانگذار کریپتو بوریس هاگِلین (Boris Hagelin) یک کارآفرین و مخترع بود که در روسیه به دنیا آمد، اما پس از به قدرت رسیدن بلشویکها به سوئد گریخت. وقتی نازی ها در سال 1940 نروژ را اشغال کردند، او دوباره فرار کرد - این دفعه به ایالات متحده. او یک ماشین رمزنگاری با خودش آورد. وی یک کارآفرین و مخترع بود که در روسیه به دنیا آمد اما پس از به قدرت رسیدن بلشویکها به سوئد گریخت. وقتی نازی ها در سال 1940 نروژ را اشغال کردند، او دوباره فرار کرد - این بار به ایالات متحده.

او یک ماشین رمزنگاری با خودش آورد. در سال 1951 اولین توافق پنهانی بین هاگلین و سیای آمریكا امضا شد. طبق شرایط معامله، هاگلین که شرکت خود را به سوئیس منتقل کرده بود، قرار بود پیشرفته ترین نمونه تجهیزات را فقط به کشورهایی بفروشد که سیاست ایالات متحده آمریکا را دنبال کردند. کشورهای خارج از لیست مربوطه قرار بود تنها به سامانه های منسوخ و عقب مانده اکتفا کنند. در 1960 توافقنامه با سیا تمدید شد. در سال 1967، مدل جدید الکترونیکی کریپتو Н-460 راه اندازی شد.

سالهاست که امپراطوری شنود NSA در قلمروی سه منطقه اصلی جغرافیایی ساخته شده است که هر کدام دارای نام های خاص خود بودند: А  -  ویژه اتحاد شوروی، B  - آسیا، و  G – بقیه حوزه ها. در اوایل دهه 1980، بیش از نیمی از اطلاعات دریافتی از گروه G از طریق دستگاه های Crypto تهیه می شد. رهبری آمریکا از این فرصت ها  برای پوشش خبری بحران ها که پشت سر هم اتفاق می افتادند بهره برد.

در سال 1978، هنگامی که رهبران مصر، اسرائیل و ایالات متحده در قصبه کمپ دیوید آمریکا برای مذاکره درباره توافق صلح جمع شدند، آژانس امنیت ملی آمریکا NSA مخفیانه پیام هایی را که انور سادات رئیس جمهور مصر به قاهره ارسال کرده بود را رصد کرد. یک سال بعد ، هنگامی که دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا حمله کردند و 52 کارمند آمریکایی را به گروگان گرفتند، دولت جمی کارتر با خواندن مکاتبات مخفی ایرانی وارده از الجزایر، خواستار آزادی آنها شد. اینمان که در آن زمان مدیر NSA بود، گفت که رئیس جمهور کارتر اغلب او را صدا می کرد و می پرسید که چگونه آیت الله خمینی به آخرین پیام ها پاسخ می دهد. اینمان افزود: ما می توانستیم در 85 درصد موارد به سؤالات وی پاسخ دهیم. و همه اینها به دلیل این واقعیت بود که ایرانیان و الجزایرها از دستگاه های رمزنگاری "Crypto" استفاده می کردند.

در دهه 1980، لیست خریداران عمده سامانه Crypto مانند فهرستی از کانون های درگیری بود. در سال 1981، عربستان سعودی بزرگترین مشتری Crypto شد. پس از آن ایران، سپس ایتالیا، اندونزی، عراق، لیبی، اردن و کره جنوبی قرار گرفتند.

در دهه 1980، Crypto مدتی متحمل خسارات شد، اما جریان اطلاعات جاسوسی سیل ریخت. در طی جنگ 10 ساله ایران و عراق، سرویس های ویژه آمریكا بیش از 19000 پیام ایرانی رمزگذاری شده توسط دستگاه های كریپتو را دریافت کردند و داده ها در مورد موضوعاتی مختلف از جمله ارتباط تهران با گروه های مسلح و عملیات آنها جمع کردند. براساس اسناد سیا، سرویس های ویژه آمریكا قادر بودند از 80 تا 90 درصد رمزهای ایرانی را بخوانند.

مقامات ارشد ایالات متحده چند بار اظهارات عجولانه ای انجام دادند که باعث ظن در افرادی مورد پیگرد شد و در سال 1992، نماینده فروش Crypto در ایران دستگیر شد که هیچ تصوری از دستگاه هایی که عرضه می کرد نداشت.

در اوایل دهه 1990، سرویس اطلاعات فدرال آلمان تصمیم گرفت كه از مشاركت با كریپتو و سیا با در نظر داشت خطر خیلی بزرگ خارج شود. آمریکایی ها سهم آلمانی ها را خریدند و تا سال 2018 همچنان کنترل سخت کریپتو را در دست داشتند.این امر مقیاس و موفقیت این عملیات را نشان می دهد که در سال 1980، از سامانه رمزگذاری Crypto برای کشف حدود 40٪ از کل نامه های دیپلماتیک در جهان استفاده شد. درآمد کریپتو به میلیون ها دلار می رسید.

با این حال، این شرکت در سال های اخیر مواضع خود را در بازار امنیت از دست داد، عمدتا به دلیل گسترش فناوری های رمزگذاری شبکه های اینترنتی. به چه دلیلی باید دستگاهی مقاوم در برابر هک را بخریم وقتی که ما اپلیکشن خنثی سازی هک را در هر تلفن همراه داریم؟ سیا تصمیم گرفت که زمان پایان دادن به عملیات کریپتو رسیده و این سازمان از کلیه دارایی های Crypto رها شد. حداقل به صورت رسمی: اسامی سهامداران شرکت باقی مانده مخفی مانده است.

انحلال شرکت توسط همان شرکت حقوقی از لیختن اشتاین اداره می شد که 48 سال پیش از این برای هاگلین در معامل با سیا و BND (سرویس ویژه آلمان غربی) پوشش حقوقی تامین کرده بود. شرایط معامله سال 2018 فاش نشده است، اما طبق برآوردهای کارمندان سابق و فعلی، کل هزینه 50 تا 70 میلیون دلار برآورد شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала