ایران توانسته در صنعت فضایی رتبه 11 را در جهان کسب کند

اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «فارس»، ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای فناوری فضایی تا کنون تلاش‌های زیادی برای حضور در مدار زمین داشته است.

عدم موفقیت ماهواره ظفر باعث توقف این تلاش‌ها نشد و ظفر 2 در راه است چرا که دست یابی به ارتفاع بالای 540 کیلومتر با سرعت بیش از 6500 متر بر ثانیه برای نخستین بار در پرتاب‌های فضایی کشور در ماهواره ظفر اتفاق افتاد.

در چند سال اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گام های خوبی در سایه پیشرفت علم و فناوری برای ارسال ماهواره در مدارهای مختلف در فضا انجام داده که هر کدام از پرتاب‌های ماهواره با هدف و ماموریت خاص طراحی و ساخته شده است. آخرین اقدام سازمان فضایی ایران در پرتاب ماهواره مربوط به ماهواره دانشگاه علم و صنعت ایران بود که توسط ماهواره بر سیمرغ انجام شد اما به دلیل نرسیدن سرعت ماهواره بر سیمرغ نتوانست در مدار قرار گیرد اما کشور را تا یک قدمی این دستاورد پیش برد.

رئیس سازمان فضایی با تأکید بر اینکه هر صنعت رو به رشد نیازمند وجود بازار است، گفت:«مهم‌ترین دغدغه ما در حوزه توسعه فناوری فضایی، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت است. در همین راستا تلاش داریم که بستر لازم برای ورود بخش خصوصی هم در بالادست و هم در پایین‌دست صنعت فضایی فراهم شود تا این صنعت را تبدیل به یک صنعت کاربردی کنیم.

سرنگونی ماهواره توسط هند - اسپوتنیک ایران
تاریخچه برخی از ماهواره های ایران

تاکنون اکثر ماهواره‌های ما در مراکز تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها طراحی و ساخته می‌شد اما بر اساس رویکرد جدید، برنامه داریم که دانشگاه‌ها در توسعه فناوری فضایی ادامه فعالیت داشته باشند و ساخت ماهواره را به بخش خصوصی واگذار کنیم.کشور ما دارای چند نوع ماهواره شامل ماهواره سنجشی، مخابراتی، تصویربرداری و عملیاتی است.

بر پایه همین رویکرد نیز تعداد زیادی از استارتاپ‌ها در حوزه فضایی در حال شکل‌گیری و ارائه خدمات به بخش‌های مختلف هستند و امیدواریم همان‌طور که در صنعت فضایی دارای اقتدار علمی هستیم و توانسته‌ایم رتبه 11 را در جهان کسب کنیم، بتوانیم این اقتدار علمی را تبدیل به اقتدار اقتصادی در حوزه فضایی کنیم».

 صنعت فضایی به یکی از پیشران‌های توسعه و ابزارهای رفاه اجتماعی تبدیل‌شده است. اقتصاد فضا رشد 6 و نیم برابری متوسط اقتصاد جهان را دارد. این رشد هم ناشی از رشد کاربردهای صنعت فضایی است. زمانی صنعت فضای تنها مظهر اقتدار یک کشور بود اما در یک دهه گذشته این صنعت علاوه بر اقتدار به یک حوزه اقتصادی بسیار جذاب تبدیل‌شده است. به‌طوری‌که امروزه در جهان 76 درصد اقتصاد این صنعت توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود. این مسئله بیانگر آن است که صنعت فضایی در جوامع کاربردی شده است و در رفاه اجتماعی و توسعه نقش به سزایی پیداکرده است.

در مرکز ماهدشت سازمان فضایی بیش از 40 سال، داده‌های ماهواره‌ای دریافت و ذخیره‌سازی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала