گزارش و تحلیل

نمی دانیم به حالمان بخندیم یا گریه کنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران
انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی یکی دو روز اخیری که مبارزات انتخاباتی شروع شده اتفاقاتی پیش آمده که ایرانی ها را انگشت به دهان کرده و بسیاری امروزه نمی دانند که به این حال کاندیداهای نمایندگی که از شدید ترین فیلتر های شورای نگهبان هم عبور کرده اند بخندند یا گریه کنند.

اسپوتنیک - با توجه به اینکه بسیاری از رای دهندگان بحث مشارکت در رای دادن و انتخابات را یک وظیفه ملی و انقلابی می دانند و رای شان بیش از اینکه به کاندیداها باشد به نظام جمهوری اسلامی است اما به هر حال حد اقل توقعی که دارند این است که کاندیداهای نمایندگی مجلس در حد و شآن یک کاندیدا در کشوری اسلامی رفتار کنند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

حتی برخی کارهایی انجام می دهند که به نوعی بحث کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس را به سخره گرفته اند.

1 -  یک هفته مانده به انتخابات هنوز جناح های سیاسی درگیر لیست های خود می باشند و گروه های مختلف این جناح ها درگیر سهم خواهی های خود می باشند و علیرغم انتشار اطلاعات در مورد لیست ها به یکباره دوباره و چند باره لیست ها تغییر می کند، یعنی مردم می توانند به چنین کاندیداهایی که یک هفته مانده به انتخابات نتوانسته اند با هم کنار بیایند اعتماد کنند که فردا می روند مجلس وبرای تصویب قوانینی با هم همکاری می کنند.

2 – مردم یک هفته مانده به انتخابات توقع دارند که همه کاندیداها برنامه های خود را برای مجلس آینده ارائه دهند اما هنوز بسیاری از کاندیداها هیچ برنامه ای برای مجلس ارائه نداده اند و فقط به شعار دادن و کلی گویی بسنده می کنند.

3 – برخی کاندیداها به جای اینکه خود را عرضه کنند و توانایی های خود را به مردم نشان دهند از سبک تخریب دیگران استفاده می کنند و مسایلی که در شان هیچ کاندیدای انتخاباتی نیست را در مورد کاندیداهای دیگر مطرح می کنند و حتی ماجرا در برخی مناطق به فحاشی و درگیری میان طرفداران دو طرف تبدیل شده، انگار آنها منتظر این شرایط بودند که از رقبای خود انتقام بگیرند نه اینکه با آنها رقابت کنند.

4 – برخی کاندیداها ویا افرادی که حتی امروزه نماینده مجلس نیز می باشند به تاسی از کاندیداها در دیگر کشورها اقدام به برگزاری شو و کنسرت و پخش غذا و ... جهت به دست آوردن رای نموده اند و خود را نیز به شو من های تبلیغاتی تبدیل کرده اند در حالی که بنیان نظام اسلامی مبنی بر پرهیز از اصراف و الگو گرفتن از کاندیداهای خارجی مخصوصا غربی می باشد.

اینکه مثلا کاندیدایی یا نماینده ای بیاید و در وسط شو انتخاباتی خود شروع کند رفتارهایی که دور از رفتارهای یک نماینده و یا کاندیدای انتخاباتی می باشد مانند بوس فرستادن برای مردم و یا با دست شکلک قلب به سبک غربی کشیدن و یا ... در شان که می باشد؟

5 – برخی را مشاهده می کنیم که شعارهایی را مطرح می کند که اصلا هیچ ربطی به نماینده های مجلس ندارد و شاید عامه پسند باشد اما مشخص است که چون جزو وظایف نمایندگان نیست اصلا اجرای آن امکان پذیر نمی باشد، و به نوعی فقط تلاشی برای رای به دست آوردن با کلاهبرداری و دروغ است.

6 – در برخی جاها هزینه های بسیار زیادی انجام می شود که معلوم نیست چرا فردی برای ورود به مجلس حاضر می باشد چنین هزینه هایی را انجام دهد، مگر قرار است بیش از حقوق متعارف درآمد داشته باشد که حاضر می باشد چنین هزینه هایی را انجام دهد.

7 – در جاهای مختلف شهر وقتی تردد می کنید می بینید کارت ها و تراکت هایی را در اختیارتان می گذارند که هیچ برنامه ای از طرف کاندیدا ویا کاندیدا ها روی آنها نیست و فقط شعار و یا ژست های تبلیغاتی است، مگر قرار است مردم به تصویر افراد ویا نام آنها رای دهند؟

بد نیست در این شرایط شورای محترم نگهبان به این نوع رفتارها واکنش نشان دهد و حتی برخی کاندیداهایی که تایید صلاحیت شده اند را رد صلاحیت کند تا همه حواسشان باشد برای ورود به مجلس نباید به دنبال رفتارهای غیر متعارف رفت بلکه باید برنامه های خود را ارائه دهند و مردم به برنامه رای دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала