تهران تحت فشار وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تهران تحت فشار وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد
تهران تحت فشار وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی "ابتکار عمل صلح هرمز" را بهترین راه برای دستیابی به صلح در منطقه می داند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه گفت: تهران با فشار وارد مذاکره با ایالات متحده نخواهد شد، واشنگتن ابتدا باید تحریم ها را لغو کند.

روحانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر ایالات متحده به توافق هسته ای بازگردد و تحریم ها را لغو کند، آنها می توانند در گروه ۵+۱ مذاکره کنند. تا آن زمان، فرصتی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.

روحانی: سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم - اسپوتنیک ایران
روحانی: سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم

وی همچنین با اشاره به امنیت در خاورمیانه، خاطر نشان کرد، كه تهران به منطقه ای پایدار علاقه مند است، كه برای آن او رسماً ابتکار عمل "صلح هرمز" را پیشنهاد كرد. به گفته وی، امنیت بدون ایران در منطقه امکان پذیر نیست.

علی خامنه ای مقام معظم رهبری ایران، پیش از این اظهار داشت، كه بدون "توبه ایالات متحده"، دیدار واشنگتن و تهران در قالب قدیمی "۵+۱" در مورد توافق هسته ای غیرممكن است.

در همین زمان، ایران احتمال ملاقات دوجانبه با نمایندگان ایالات متحده را رد کرد، اما اعلام کرد که جلسه‌ ای در قالب قبلی امکان پذیر است، اما ایالات متحده باید ابتدا تحریم های ایران را برطرف کند.

رئیس جمهور ایران اضافه كرد، كه كشور وی متعهد است كه درگیری با كشورهای منطقه را حل كند: ما همچنان بر اجرای طرح صلح هرمز اصرار داریم، زیرا این بهترین راه حل برای مشکلات منطقه است.

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ روحانی از همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا از ابتکار جمهوری اسلامی برای اطمینان از ایمنی حمل و نقل در منطقه حمایت کنند.

وی در ۲۵ سپتامبر، پروژه "ابتکار عمل صلح هرمز" را در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد. همانطور که رئیس جمهور ایران توضیح داد، این در مورد ایجاد "ائتلافی مبتنی بر اصول و وظایف سازمان ملل متحد در گفتگو، احترام به حاکمیت سایر کشورها، به رسمیت شناختن قوانین بین المللی، خودداری از تجاوز و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها است."

در سال ۲۰۱۵، کشور (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک رونمایی کردند. این توافقنامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد. این توافقنامه به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد.

در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را توافقنامه را زیر پا گذاشت. ایران نیز از کاهش تدریجی تعهدات خود طبق مفاد این توافق خبر داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала