چین: آمریکا در خاورمیانه تنها بدنبال منافع خود است

© REUTERS / Hannibal Hanschkeچین: آمریکا در خاورمیانه تنها بدنبال منافع خود است
چین: آمریکا در خاورمیانه تنها بدنبال منافع خود است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه چین، حضور آمریکا در خاورمیامنه را جهت حفظ منافع ایالات متحده می داند و نه آنطور که عنوان می شود، برای حفظ امنیت در منطقه.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت: " اقدامات ایالات متحده در خاورمیانه فقط در جهت حفظ منافع خود است و نه به منظور ثبات و امنیت در منطقه."

وانگ یی در مصاحبه با رویترز که متن آن در وب سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده است، گفت: " آمریكا طی دهه های گذشته چند جنگ را آغاز كرده است؟ چه میزان خسارت وارد كرده است؟ چه مقدار فقر و فلاکت به مردم خاورمیانه وارد كرده است؟ و آیا این همه برای امنیت در خاورمیانه است؟ "رویکرد ایالات متحده نه تنها به حفظ ثبات و توسعه کمک نمی کند بلکه برعکس، منطقه را به آشفتگی و فقر بی پایان فرو می برد."

آیا چین از لحاظ تعداد کلاهک های اتمی به روسیه و آمریکا خواهد رسید؟ - اسپوتنیک ایران
آیا چین از لحاظ تعداد کلاهک های اتمی به روسیه و آمریکا خواهد رسید؟

به گفته وی، " آمریکا با اقدامات خود، در واقع فقط از منافع خود دفاع می کند و به نفع کشورهای خاورمیانه نیست."

وی با اشاره به امنیت منطقه ای، خاطرنشان كرد: "چین تمام تلاش خود را می كند تا مطابق با قطعنامه های سازمان ملل و خواسته های کشورهای این منطقه، به امنیت و ثبات در خاورمیانه كمك كند."

به عنوان مثال، وی تأکید کرد :" چین 1.8 هزار نیروی حافظ صلح را به کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه اعزام کرده و بیش از 10 سال است که از نیاز به اسکورت همه کشتی هایی که از خلیج عدن عبور می کنند، پشتیبانی کرده است. علاوه بر این، چین مجمع مربوط به امنیت خاورمیانه را ترتیب داد، که پیشنهادی مبنی بر لزوم عبور از ذهنیت جنگ سرد و ایجاد یک سیستم امنیتی مشترک، جامع، پایدار و مشارکتی را ارائه داد."

وزیر امور خارجه چین افزود: "به نظر من، ایجاد اعتماد متقابل بین کشورها و ادغام منافع مشترک براساس همکاری های متقابل سودمند، ضمانت طولانی مدت و قابل اعتماد امنیت است و به هیچ وجه بازدارندگی مبتنی بر قدرت نظامی صرف نیست."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала