فرانسه یکی از گزینه‌های بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی است

© AP Photo / Mohammad Nasiri سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی
 سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان اوکراینی حتما باید هنگام رمزگشایی جعبه سیاه حضور داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امورخارجه اوکراین در مونیخ به خبرنگاران گفت که فرانسه یکی از گزینه‌های بررسی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی است. اما کارشناسان وکراینی حتما باید هنگام رمزگشایی جعبه سیاه حضور داشته باشند.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین گفت:«حضور کارشناسان اوکراینی برای آن لازم است تا اطلاعات کامل و واقعی باشند و بدون دخالت از خارج ارائه شوند.کی‌یف و تهران در حال همکاری هستند که کجا و چه زمانی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی را رمزگشایی کنند.

ما هم اکنون با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری هستیم که کجا و با کمک کدام یکی از شرکا رمزگشایی جعبه سیاه انجام شود. یکی از گزینه‌های پیشنهادی فرانسه است. تجهیزات برای انجام این کار بسیار پیچیده است و به این دلیل حمل و نقل آن دشوار است. بنابراین ما باید به یک دیدگاه مشترک برسیم که چه زمانی این کار صورت گیرد چراکه یک موضوع حساس است».

 تاکید انگلیس و فرانسه بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای - اسپوتنیک ایران
تاکید انگلیس و فرانسه بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای

وزیر خارجه اوکراین تصریح کرد که قصد دارند به ایران فرصتی دهند تا شفافیت کامل در این روند تضمین شود. موضوع پرداخت مبالغ جبرانی نیز بررسی شد. ما از طرف ایران خواستیم که به انجام کارها سرعت بخشیده شود. مدت زمان کافی برای مشاهده اولین نتایج سپری شده است.

مقدار مبلغ جبرانی بطور مشخص اعلام نشده است و آنچه منتشر شده اطلاعات قید شده در قانون ایران در باره مبالغ جبرانی است. هم اکنون موضوع، مبلغ کاملا دیگری است که در صحبت با ظریف وزیر خارجه ایران مطرح شد.

پیش از این ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه ایران از او خواست تا جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به کشورش تحویل داده شود.

گفتنی است، هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737 اوکراین در 8 ژانویه چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала