رفتار ایران منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه است؟

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه عربستان: ایران در سال 2019 به تأسیسات نفتی ما حمله کرد.

به گزارش اسپوتنیک، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امورخارجه عربستان سعودی روز 15 فوریه اعلام نمود که رفتار ایران منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه است.

وی با سخنرانی در کنفرانس امنیت مونیخ گفت:« ایران در سپتامبر سال 2019 به تأسیسات نفتی ما حمله کرد. این تأسیسات مورد هدف حدود 60 موشک قرار گرفتند. علاوه بر آن، ایران موشک های بالستیکی و دیگر تسلیحات را به حوثی‌های یمن تحویل می دهد که آنها برای هدف قرار دادن شهرهای ما از این تسلیحات استفاده می کنند. رفتار ایران مهمترین منبع بی‌ثباتی در منطقه است. ایران سهمی در تأمین  امنیت ایفا نمی کند».

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما «ائتلاف عربی» در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود.

گفتگوی جدید مقامات  آمریکا و عربستان درباره موضوع ایران - اسپوتنیک ایران
گفتگوی مقامات آمریکا و عربستان درباره موضوع ایران

وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

مناقشات نظامی و سیاسی در یمن میان دولت و مبارزان حوثی از جنبش شیعه «انصار الله»از سال 2014 ادامه دارد. از مارس 2015، ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از دولت یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد قبول جامعه بین المللی حمایت می کند. در دسامبر 2018، طرفین درگیری در یمن برای اولین بار در طی چند سال، تحت حمایت سازمان ملل متحد در سوئد پای میز مذاکره نشستند. طی این نشست تعدادی موافقتنامه مهم، به ویژه در مورد مبادله زندانیان، آتش بس در شهر بندری حدیده در کنار دریای سرخ و تحت کنترل سازمان ملل درآمدن این شهر حاصل شد. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند ، پشتیبانی می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала