فعال اقتصادی: قیمت خودرو در ایران را می توان حتی تا 25 درصد کاهش داد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جزئیات فروش فوق‌العاده ایران خودرو اعلام شد
جزئیات فروش فوق‌العاده ایران خودرو اعلام شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک فعال اقتصادی اظهار داشت حتی اگر صنایع خودروسازی ایران 25 درصد قیمت فروش خود را کاهش می‌دادند، باز هم 20 درصد سود خالص داشتند.

به گزارش اسپوتنیک، «محمود نجفی‌سهی»، عضو هیات نمایندگان انجمن همگن قطعات سراسری خودرو دلیل افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر را افزایش بدون منطق و سرسام آور قیمت مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی دانست و تاکید کرد: چنین محصولاتی هیچ وابستگی به نرخ ارز ندارند اما با افزایش قیمت دلار گران شده‌اند.

«محمود نجفی‌سهی»در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره افزایش ناگهانی قیمت خودرو اظهار کرد: بر اساس مسئولیت‌هایی که دارم به بررسی صورت‌های مالی فولاد، فلزات آهنی، کانی‌های فلزی و پتروشیمی ارائه شده در بورس پرداختم که بر اساس آن کانی‌های فلزی و مواد معدنی طی 7 سال، 112 تا 120 درصد سود خالص، پتروشیمی 63 درصد و فولاد و فلزات غیر آهنی 38 درصد سود خالص، داشتند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: جمع‌بندی‌ها و محاسبات انجام گرفته نشان داد که اگر این صنایع حتی 25 درصد قیمت فروش خود را کاهش می‌دادند، باز هم 20 درصد سود خالص داشتند و 20 درصد سود خالص در صنعت ایران طی 5 سال، ایده‌آل‌ترین و بهترین حالت سرمایه‌گذاری است.

خودرو ترکیه ای مهمان جدید بازار ایران - اسپوتنیک ایران
خودرو ترکیه ای مهمان جدید بازار ایران

نجفی سهی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه قطعات خودرو که وابسته به نرخ ارز هم نبودند، تاکید کرد: اگر همه این صنایع تنها 25 درصد از قیمت فروش خود را کاهش می‎دادند، مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو 25 درصد ارزان‌‌تر می‌شد و درنتیجه آن قیمت تمام شده خودرو با احتساب همه عناصر می‌توانست، کاهش قابل توجهی داشته‌باشد.

او افزود: در صنعت پتروشیمی طی این هفت سال، قیمت ورودی کارخانه بین 40 تا 45 درصد ثابت بوده اما ناگهان این شرکت در صورت‌های مالی خود به طور رسمی، اعلام کرده که 63 درصد سود تبدیل به زیان شده‌ است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان اظهار کرد: صنایعی از جمله موارد اشاره شده از منابع ملی استفاده می‎کنند و در عرف جهانی هر کجا از منابع ملی برای تولید استفاده شود و قسمت اعظم قیمت تمام‌ شده را منابع ملی تامین کند، دولت مجاز به دخالت در قیمت‌گذاری است.

او تاکید کرد: برای کنترل قیمت‌ها باید مواد اولیه اصلی و پایه را ارزان کرد اما این اتفاق در کشورمان رخ نمی‌دهد چرا که یا مسئولان به این موضوع توجه نمی‌کنند و یا واحدهای بالادستی آن قدر توان و قدرت دارند که در هر زمینه و حوزه‌ای می‌توانند از پول و قدرت برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

عضو هیات نمایندگان انجمن همگن قطعات سراسری خودرو در خصوص اختلاف قیمت بسیار زیاد میان کارخانه و حاشیه بازار خاطر نشان کرد: دلیل گران‌تر بودن قیمت خودرو در حاشیه بازار نسبت به کارخانه، کمبود عرضه و نبود تناسب میان عرضه و تقاضا در این بازار است.

نجفی با اشاره به اینکه امروز خودرو از کالای مصرفی به کالای تجاری تبدیل شده‌ است، گفت: این موضوع باعث ایجاد آشفتگی در بازار کنونی در این صنعت شده و اختلاف قیمت‌ها میان کارخانه و بازار را تشدید می‌کند.

این فعال اقتصادی در مورد پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: در آخرین نشست ساپکو که با حضور قطعه سازان و مسئولان ایران خودرو برگزار شد، هر دو طرف اعلام کردند که به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند اما لازمه آن، کاهش قیمت مواد اولیه تولیدات داخلی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала