بسته شدن یک بزرگراه استراتژیک در سوریه توسط ارتش ترکیه

© AFP 2023 / Bulent Kilicبسته شدن یک بزرگراه استراتژیک در سوریه توسط ارتش ترکیه
بسته شدن یک بزرگراه استراتژیک در سوریه توسط ارتش ترکیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش سوریه برای نخستین بار در طی سالیان متمادی ، در جریان عملیات پیشروی خود در شمال این کشور موفق شد بزرگراه مهم M-5 دمشق - حلب را به کنترل کامل خود در آورد ، اما پاسگاه های ارتش ترکیه در استان ادلب جلوی رفت و آمد وسایل نقلیه از طریق این بزرگراه را می گیرند.

به گزارش اسپوتنیک، پس از آزادسازی شهرهای خان شیخون و مرعت نعمان در ژانویه امسال و سپس سراقیب، نزدیکترین شهر به ادلب ، جاده استراتژیک مهم M-5 دمشق-حلب که از شمال به جنوب از سوریه عبور می کند ، آزاد شد. اکنون مردم سوریه می توانند برای سفر به حلب- دومین شهر مهم کشور از جنوب یا مرکز کشور به راحتی از آن استفاده کنند.

اسامه فرید ، یکی از ساکنان محلی ، به خبرنگاران گفت": برای اولین بار در سال های طولانی ، جاده امن شده است. من به حلب می روم. اقوامی در آنجا دارم. رسیدن به آنجا بسیار دشوار بود ، به همین دلیل قبلاً به ندرت با اقوامم دیدار می کردم . اکنون مشکلی نیست. این خوشبختی بزرگی برای ما است ، هنگامی که شبه نظامیان حضور داشتند ، در بسیاری از بخش ها به سمت ما تیراندازی می کردند و ما می ترسیدیم به خط  مقدم جبهه  حتی نزدیک شویم ، اکنون همه چیز منظم و مرتب است. "

با این حال ، پس از خان شیخون ، خودروها مجبور هستند  از جاده منحرف شده ،به سمت چپ آن رفته و یک مسیر انحرافی چندین کیلومتری را ایجاد کنند  زیرا دو پاسگاه ارتش ترکیه در جلوی آنها  وجود دارد که یک بخش حدوداً یک کیلومتری از جاده را مسدود کرده و این موضوع را با مصالح امنیتی توضیح می دهد. ترک ها فقط به اتومبیل های پلیس نظامی روسیه اجازه عبور می دهند.

پاسگاه ترکیه بیش از یک سال است (از زمان عبور مرز منطقه کاهش تنش ادلب از این نقطه) که در آن جا مستقر هستند. اکنون خط جبهه به فاصله دورتر  در شمال منتقل شده و ارتش ترکیه در عقب جبهه قرارگرفته است. علیرغم اینکه ترک ها بدون اجازه دمشق رسمی در آنجا حضور دارند ، ارتش سوریه از خود خویشتن داری نشان داده و اوضاع را متشنج نمی کند.

ترکیه - اسپوتنیک ایران
سفیر روسیه در ترکیه تهدید شد

اوضاع در ادلب

روسیه ، ایران و ترکیه در ماه مه سال 2017 در آستانه (اکنون نورالسلطان) درباره ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند دند. سه منطقه در سال 2018 تحت کنترل دمشق بودند. چهارمین منطقه واقع در استان ادلب و بخش هایی از استان های همجوار لاذقیه ، حماه و حلب ، هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی نبود و بیشتر آن در دست تروریست های جبهه النصره (گروهک ممنوعه در روسیه  بود.

در سپتامبر سال 2018 ، مسکو و آنکارا در سوچی توافق نامه ای برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب که در آن بیش از ده گروه  مختلف وجود دارد ، امضا کردند. بزرگترین آنها اتحادیه گروه های طرفدار ترکیه "جبهه آزادی بخش  ملی" و "جبهه النصره"  هستند که در کل حدود 30 هزار شبه نظامی در آنها عضویت دارند.

ارتش سوریه در تاریخ 26 ژانویه امسال در ارتباط با گلوله باران دائمی مناطق مسکونی حلب از سوی تروریست که منجر به کشته شدن ده ها غیرنظامی شده ، پیشروی در غرب این شهر  را آغاز کرد.

آنکارا و برخی از شرکای آن در شرایط متشنج شدن اوضاع در ادلب ، دمشق و مسکو را به حمله به اهداف غیر نظامی  و ارتش ترکیه متهم می کنند. روسیه و سوریه بارها اظهار داشته اند که علت بی ثباتی در منطقه اقدامات تروریست ها است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала