افشای مذاکرات مخفیانه ایران و امارات

© AP Photo / Kamran Jebreiliافشای مذاکرات مخفیانه ایران و امارات
افشای مذاکرات مخفیانه ایران و امارات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امارات متحده عربی دراواخر ماه سپتامبر سال 2019 مذاکرات مخفیانه ای را با ایران درباره عادی سازی اوضاع در منطقه و برقرار ثبات انجام داده است.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را روزنامه نیویورک تایمز با استناد به مقامات معرفی نشده دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی اعلام کرده است.

این روزنامه یادآوری می کند که این رویداد در بحبوحه افزایش نه ماهه تنش بین ایالات متحده و ایران ، که با تشدید تحریم های ضد ایرانی واشنگتن آغاز شد و "به اوج خود رسید که هر دو کشور در آستانه افزایش خطر یک درگیری گسترده تر و حتی خونین ، وارد یک رویارویی مستقیم نظامی شدند."

نیویورک تایمز خاطرنشان می سازد ، پس از این که ابوظبی به این نتیجه رسید که می تواند نقش منحصربفردی را در کاهش تنش در منطقه داشته باشد ، امارات نیز به نوبه خود ، مذاکرات پنهانی را با ایران آغاز کرد. در همین زمان ، مذاکرات مستقیم با طرف ایرانی به بخشی از استراتژی منطقه ای گسترده تر امارات تبدیل شده بود.

ایران علاقمند است اختلافات با عربستان سعودی و امارات را حل کند - اسپوتنیک ایران
ایران علاقمند است اختلافات با عربستان سعودی و امارات را حل کند

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز،  علاوه بر این ، مقامات امارات متحده عربی اعتماد چندانی به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ندارند و از برکناری جان بولتون،  مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا که موضع سختی علیه ایران داشت  ، شوکه شده بودند.

با این حال ، نشست نمایندگان امارات و ایران ، که بدون اطلاع واشنگتن برگزارشد ، موجب نگرانی ایالات متحده شد ، مخصوصاً که دولت امارات متحده عربی یک متحد قدرتمند ایالات متحده تلقی می شد که پایبند به رویکردی تهاجمی نسبت به تهران محسوب می گردید. در نتیجه ، شورای امنیت ملی ایالات متحده جلسه ای را برای گفتگو در مورد این تحولات تشکیل داد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز ، عربستان سعودی نیز با میانجیگری  عراق و پاکستان سعی در دستیابی به "موفقیت دیپلماتیک" در روابط با تهران داشته است.

این روزنامه می گوید: "براساس اطلاعات چندین دیپلمات ایرانی و همچنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سپهبد سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران  در مذاكرات  با عربستان سعودی و امارات نقش پشت پرده داشته است."

روزنامه نیویورک تایمز به این نتیچه می رسد  بنابراین ، "اتحاد ضدایرانی که دولت ترامپ سعی در ساختن آن داشت ، متزلزل شده است."

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام «شهید سلیمانی» برای انتقام گیری از ترور سپهبد قاسم سلیمانی ، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

بتازگی مجلس سنای امریکا  قطعنامه ای را تصویب كرد كه هدف آن ملزم کردن  دونالد ترامپ رئیس جمهور به دریافت اجازه كنگره برای اجرای عملیات نظامی بیشتر علیه ایران است. با این حال ، این رای گیری کاملاً سمبولیک بود ، زیرا ترامپ قول داده قطعنامه مربوطه را وتو کند. برای رفع این وتو ، حمایت دو سوم سناتورها ضروری است که در شرایط فعلی غیرممکن است.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала