گزارش و تحلیل

ویروس کرونا و اوپک

© REUTERS / Cnsphotoویروس کرونا و اوپک
ویروس کرونا و اوپک   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان اصرار دارد كه هر 24 كشور اوپک برای جلوگیری از كاهش قیمت نفت به خاطر ویروس کرونا، تولید نفت را دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اتلانتیکو، عربستان اصرار دارد كه هر 24 كشور اوپک برای جلوگیری از كاهش قیمت نفت به خاطر ویروس کرونا، تولید نفت را  دهند.  

روسیه از این پیشنهاد حمایت نکرد.این رسانه فرانسوی با فرانسیس پِرِن محقق در امور انرژتیک و مقاله نویس مطرح مصااحبه کرده پرسید: اکنون قیمت نفت در پایینترین سطح خود در طول سال جاری قرار دارد و این خطر وجود دارد  که به دلیل  شیوع بیماری ویروس کرونا در چین همچنان به کاهش خود ادامه دهد. آیا روسیه می تواند از وضعیت فعلی سود ببرد؟ 

درخواست عربستان برای کاهش تولید نفت بخاطر ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
درخواست عربستان برای کاهش تولید نفت بخاطر ویروس کرونا

فرانسیس پرن: روسیه مانند همه کشورهایی که اقتصاد آنها به شدت به نفت وابسته است، از سقوط قیمت نفت ضرر دید. از 6 ژانویه سال جاری تا کنون این سقوط حدود 20 ٪  بود. کاهش شدید قیمت نفت بر درآمد صادراتی، درآمد بودجه و رشد اقتصادی تأثیر منفی گذاشت. البته، ما در باره دوره نسبتاً کوتاهی صحبت می کنیم، بنابراین عواقب منفی چندان قابل توجه نیست. اما مسکو هم اینک نگران این وضعیت است.

ولی برخلاف سایر کشورهای تولید کننده نفت، وضعیت روسیه چندان خطرناک نیست. علیرغم وابستگی شدید اقتصاد روسیه به  نفت، درجه آن به میزان قابل توجهی پایین تر از سایر کشورهای تولید کننده نفت است. علاوه بر این، قیمت نفت مورد نیاز برای تعادل بودجه روسیه از سایر کشورها پایین تر است. بنابراین، روسیه نسبت به سایر کشورهایی که طلای سیاه تولید می کنند نسبت به کاهش قیمت نفت کمتر آسیب پذیر است.

سوال: در سال 1985، عربستان سعودی تولید نفت را به میزان قابل توجهی افزایش داد، که منجر به افت شدید قیمت ها در اتحاد   شوروی و سرعت بخشیدن به فروپاشی آن شد. شاید از این طریق روسیه از گذشته انتقام می گیرد؟

جواب: اتحاد شوروی به دلیل جنگی که توسط عربستان سعودی و متحدین آن در اوپک برای قیمت نفت در اواسط دهه 1980 آغاز شد، بهای بسیار جدی اقتصادی و سیاسی پرداخت. این امر باعث شد که در ژوئیه 1986، قیمت نفت به کمتر از 10 دلار برای هر بشکه کاهش یابد، در حالی که در اوایل دهه 1980 بهای نفت تقریبا بشکه ای 40 دلار بود. این "سقوط قیمت نفت" سبب ضعیف شدن اتحاد شوروی شد که به طور جدی در سال 1980 وارد رقابت بیهوده با آمریکا شد.  

با این حال، نمی توان به طور جدی در مورد "انتقام" روسیه از عربستان سعودی صحبت کرد، زیرا این دو کشور از سال 2016 با هدف برقراری  ثبات در بازار جهانی نفت همکاری می کنند. این همکاری بخشی از تعامل گسترده بین کشورهای عضو اوپک است که شامل 14 کشور عضو و ده کشور غیر عضو، از جمله روسیه آست. این همکاری در نتیجه سقوط قیمت نفت در دوره ای بین تابستان 2014 و آغاز سال 2016 شروع شد. روسیه و عربستان سعودی پس از آمریکا دومین و سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان هستند.

سوال: چه چیزی در انتظار اوپک در آینده است اگر این سازمان دیگر نمی تواند بدون تأیید کشورهای عضو اوپک + و به ویژه روسیه تصمیم گیری کند؟ 

تأثیر ویروس «کرونا» بر قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
تأثیر ویروس «کرونا» بر قیمت نفت

جواب: اوپک را به این زودی خاکسپاری نکنید. این سازمان  امسال 60 سالگی خود را جشن می گیرد. کشورهای عضو آن بیش از 70٪ از ذخایر اثبات شده نفت جهان را کنترل می کنند و حدود 35٪ از کل تولید را به خود اختصاص می دهنند. این آمار بسیار جدی است. با این حال، اوپک و روسیه با برخی از مشکلات روبرو هستند. یکی از مهمترین آنها، ادامه رشد تولید نفت غیر متعارف آمریکا است. این روند بیش از ده سال است که ادامه دارد و هنوز هم به پایان نرسیده است. آمریکایی ها هرگز در بحث محدود کردن تولید نفت خود شرکت نمی کنند. در زمینه افزایش نفوذ آمریکا در بخش نفتی، همکاری بین اوپک و ده کشور خارج از عضویت در کارتل برای عربستان سعودی و روسیه سودمند است.

اما این بدان معنا نیست که همه چیز به راحتی پیش می رود. روسیه غالباً از کاهش تولید نفت خودداری می کند و وقتی به این کار تن می دهد، همانطور که اکنون اتفاق می افتد، موضوع سر میزان بسیار ناچیز است. عربستان سعودی اصرار دارد كه همه 24 كشور اوپک به طور قابل توجهی تولید نفت را كاهش دهند تا از افت قیمت نفت به دلیل شیوع بیماری ویروس كرونا جلوگیری شود. روسیه از این پیشنهاد حمایت نکرد. روسیه و عربستان سعودی نه تنها منافع مشترک بلکه اختلافات قابل توجهی نیز دارند. علاوه بر این، عربستان سعودی همچنان متحد اصلی ایالات متحده است که در مورد روسیه این را نمی توان گفت.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала