سرنوشت قانون تابعیت فرزندان مادران ایرانی چه خواهد شد؟

© Photo / IRNAطیبه سیاوشی، نماینده مجلس
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس جمهورکشور صدور دستور تسریع در اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، طیبه سیاوشی در این نامه نوشته است:

پس از کش‌وقوس‌ها، اصلاحات و رایزنی‌های فراوان، بالاخره «قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی» به تصویب و تأیید نهایی رسید و منطبق بر اصل 123 قانون اساسی به دولت ابلاغ شد. از آنجا که حسب ماده‌ 2 قانون مدنی، قانون مذکور لازم‌الاجرا است، تاکنون اقدامات اجرایی در این زمینه از سوی مراجع ذی‌صلاح انجام نشده است.

بیم آن می‌رود که تعلّل در اجرای قانون فوق، متأثر از فشار گروه‌هایی باشد که منافع‌شان با عدم احقاق حقوق زنان، تشدید آسیب‌های اجتماعی، استمرارِ محرومیت کودکان کار و خیابان و عدم اعطای خدماتِ اجتماعیِ حداقلی مانند آموزش، بهداشت و درمان به افراد فاقد هویت گره خورده است. حال‌ آنکه اجرایی‌شدن این قانون، گامی مهم در راستای استیفای حقوق بخش مهمی از جامعه است.

موافقت مجلس شورای اسلامی با اعطای هویت به فرزندان زنان ایرانی - اسپوتنیک ایران
موافقت مجلس شورای اسلامی با اعطای هویت به فرزندان زنان ایرانی

بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس فرزندانی که مادران ایرانی و پدر خارجی دارند در صورت نداشتن مشکل امنیتی ، تابعیت ایرانی می گیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала