تصویب قطعنامه آتش بس لیبی در شورای امنیت سازمان ملل

© Sputnik / Dmitry Astakhovتصویب قطعنامه آتش بس لیبی در شورای امنیت سازمان ملل
تصویب قطعنامه آتش بس لیبی در شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه 13 فوریه 2020 به طرح پیش‌ نویس قطعنامه آتش‌بس دائم در لیبی رای داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه، لیبی از ماه ژانویه شاهد آتش‌ بس ناپایداری بوده و در همین راستا بریتانیا با ارائه پیش‌ نویس قطعنامه آتش‌ بس پایدار در لیبی تلاش دارد تا از دست‌آوردهای کنفرانس برلین که ماه گذشته به میزبانی آلمان درباره اوضاع در لیبی منعقد شده حمایت شود.

روسیه امیدوار است که لیبی به تعهدات خود برای آزادسازی روس ها عمل کند - اسپوتنیک ایران
روسیه امیدوار است که لیبی به تعهدات خود برای آزادسازی روس ها عمل کند

قطعنامه آتش‌بس دائمی در لیبی با رای موافق ۱۴ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت به تصویب رسید. این در حالی است که روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داده است.

این قطعنامه که پیش‌نویس آن را بریتانیا طی ۳ هفته اخیر تهیه کرده و چهارشنبه خواستار رای‌ گیری درباره آن شده از تمامی طرف‌ها خواسته تا در اولین فرصت و بدون هیچگونه پیش‌ شرط‌ هایی آتش‌ بس دائم برقرار کنند.

در پیشنویس این قطعنامه از تمامی اعضا خواسته شده تا ضمن پایبندی به قطعنامه ممنوعیت ارسال اسلحه به لیبی صادره از سال ۲۰۱۱ همه مشارکت کنندگان در نشست برلین درباره لیبی از دخالت در جنگ لیبی و امور داخلی این کشور خودداری کنند.

در قطعنامه همچنین سازمان‌های منطقه‌ای به ویژه اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا را به بررسی چگونگی حمایت از سازمان ملل متحد، در تلاش‌های سیاسی‌ اش و امکان نظارت بر آتشب‌س در لیبی فرا می‌خواند.

این پیش‌ نویس قطعنامه ارائه شده از سوی بریتانیا همچنین خواستار ادامه مذاکرات در چارچوب کمیته نظامی مشترک ۵+۵ شده که در اواخر ژانویه و با حضور نمایندگان دو طرف درگیری با هدف رسیدن به "آتش‌بس دائم" شامل مکانیسم‌ های نظارتی، جدا ساختن نیروها و تدابیر اعتمادسازی تشکیل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌ شنبه با اکثریت ۱۴ رای موافق پیش‌نویس قطعنامه مشترک ارائه شده از سوی آلمان و بریتانیا مبنی بر تمدید ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی و همچنین تدابیر مرتبط با نفت، ممنوعیت سفر و بلوکه شدن دارایی‌ های لیبی تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ را به تصویب رساند.

روسیه از رای دادن به این قطعنامه امتناع کرد و از اعمال ممنوعیت‌های بیشتر علیه مردم لیبی ابراز تاسف کرده و آن را غیر ضروری دانست.

این قطعنامه از کارشناسان سازمان ملل مسئول در زمینه نظارت بر اجرایی کردن تحریم‌ ها می‌ خواهد تا گزارش‌هایی را درباره هرگونه اطلاعات مربوط به واردات غیرقانونی به لیبی و صادرات غیرقانونی نفت و از آن جمله نفت خام و فرآورده‌ های نفتی پالایش شده از این کشور ارائه دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала