ایرانیان سال به سال فرزندان کمتری را به دنیا می آورند

© Flickr / Thomas Pomperniggایرانیان سال به سال فرزندان کمتری را به دنیا می آورند
ایرانیان سال به سال فرزندان کمتری را به دنیا می آورند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور وزیر بهداشت ایران با تأکید بر اینکه نرخ باروری در کشور وی در سال‌های اخیر کاهش داشته است، گفت: نرخ باروری از سال ۹۶ به سال ۹۷ به میزان ۱۲۷ هزار تولد کمتر بوده است که این آمار از سال ۹۷ به سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تولد کمتر رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، دکتر محمداسماعیل اکبری در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به مبحث جمعیت اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر جمعیت سالمند کشورمان زیر ۱۰ درصد است؛ یعنی هنوز جامعه جوان است، اما این جمعیت نیز به سوی پیری می‌رود؛ به شکلی که تا ۲۱ سال آینده این رقم به ۲۰ درصد و در ۳۰ سال آینده به ۳۰ درصد می‌رسد؛ یعنی ۳۰ سال دیگر ایران جزو چهار کشور پیر جهان قملداد خواهد شد. این نکته به ما متذکر می‌شود که با افزایش سن، رقم رشد سرطان‌ها نیز با افزایش قابل توجهی روبرو می‌شود؛ به شکلی که هزینه‌های فعلی که برای سرطان می‌پردازیم به ۱۰ برابر خواهد رسید.

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان  - اسپوتنیک ایران
رئيس بسیج زنان خواهان 'همکاری همگانی' برای افزایش جمعیت در ایران شد

مشاور وزیر بهداشت ایران با اشاره به اینکه در کشور وی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران ازدواج کرده و بچه‌دار می‌شوند، گفت: این یعنی ۳۰ تا ۴۰ درصد از دختران ما ازدواج نکرده و طبق موازین شرعی موجود در کشور بچه‌دار نمی‌شوند.

اکبری با تأکید بر اینکه از نظر اقتصادی و با اذعان تمام مقتصدین، جمعیت یک نوع سرمایه است، گفت: باید سیاست‌های ما مردم‌محور باشد یا به بیان دینی به دنبال مردم‌سالاری دینی باشیم و از پیشروی در سیاست‌های اقتصادی اشتباه که اوضاع فرزندآوری را با اختلال روبرو می‌کند، جلوگیری کنیم.

کاهش باروری در ایران در حالی رخ می دهد که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی  در سال‌های اخیر بارها در سخنرانی‌های خود بر ضرورت و لزوم افزایش جمعیت ایران تاکید کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала