پمپئو: ایران از پرتاب ماهواره ها در توسعه موشک های بالستیک استفاده می کند

© AP Photo / J. Scott Applewhiteپمپئو: ایران از پرتاب ماهواره ها در توسعه موشک های بالستیک استفاده می کند
پمپئو: ایران از پرتاب ماهواره ها در توسعه موشک های بالستیک استفاده می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، روز سه شنبه اظهار داشت كه ایران برای توسعه قابلیت های موشک های بالستیک خود از پرتاب ماهواره ها استفاده می كند.

به گزارش اسپوتنیک، پمپئو در توئیتی نوشت: ایران پرتاب ماهواره ها را برای توسعه بیشتر پتانسیل موشک های بالستیک خود استفاده می کند، که این امکان را فراهم می سازد تا مخالفان و ثبات منطقه را تهدید کند. حامی اصلی تروریسم در بین کشورها نباید اجازه توسعه و آزمایش موشک های بالستیک را داشته باشد.

واکنش وزیر ارتباطات ایران به قرار نگرفتن ماهواره ظفر در مدار  - اسپوتنیک ایران
واکنش وزیر ارتباطات ایران به قرار نگرفتن ماهواره "ظفر" در مدار

در بیانیه صادر شده توسط سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه، ادعا شده است كه فن آوری های مورد استفاده قرار گرفته شده برای فرستادن ماهواره ها در مدار مشابه سیستم های مورد استفاده در سیستم های برد طولانی تر، از جمله موشک های بالستیک بین قاره ای می باشد.

پمپئو اذعان داشت: هر پرتاب صرف نظر از موفقیت آمیز بودن یا نبودن آن، به ایران این فرصت را می دهد تا برنامه های موشکی خود را تحت پوشش اکتشافات مسالمت آمیز فضایی توسعه دهد.

به گفته رئیس وزارت امور خارجه آمریكا، پرتاب های ماهواره ها ناتوانی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در برنامه هسته ای ایران را در مهار جاه طلبی های سلاح های بالستیک تهران را تأیید كرد. در این بیانیه آمده است: "این توافق ممنوعیت آزمایش موشک و توسعه قابلیت های تسلیحات هسته ای را لغو کرد. امروز ما عواقب خطرناک این امر را می بینیم."

وزیر امور خارجه ایالات متحده خاطر نشان كرد، كه ایالات متحده به تشویق جامعه جهانی به "مقابله با برنامه موشکی ایران" ادامه خواهد داد و تهران را تحت فشار قرار می دهد تا روند فعلی خود را ترک كند.

در تاریخ 9 فوریه، ایران یک دستگاه موشک ماهواره بر باه نام "ظفر" را پرتاب کرد، اما این ماهواره وارد مدار نشد. فرض بر این بود که به ارتفاع 530 کیلومتری برسد. پس از آن، محمدجواد آذری جهرمی وزیر اطلاعات و فن آوری ارتباطات کشور گفت: در آینده ای نزدیک تهران سعی خواهد کرد ماهواره جدید "ظفر - 2" را راه‌ اندازی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала