ابراز امیدواری روسیه در تصویب کنوانسیون خزر پس از انتخابات مجلس

© Sputnik / Alexey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ В. Путин принял участие в V Каспийском саммите в Актау
Президент РФ В. Путин принял участие в V Каспийском саммите в Актау - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه امیدوار است كه ایران پس از انتخابات پارلمانی كنوانسیون دریای خزر را تصویب كند.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه امیدوار است كه ایران پس از انتخابات پارلمانی كنوانسیون دریای خزر را تصویب كند.

آندره رودنکو معاون وزیر خارجه امور روسیه، در مصاحبه با ریا نووستی گفت: روسیه امیدوار است كه ایران پس از تشكیل مجلس جدید پس از انتخابات پارلمانی آینده در این كشور، در روند تکمیل تصویب كنوانسیون در مورد وضعیت قانونی دریای خزر وارد شود.

در آگوست سال 2018، روسای پنج کشور خزر کنوانسیونی راجع به وضعیت قانونی دریای خزر در شهر آکتاو قزاقستان امضا کردند.

رودنکو گفت: تا به امروز رویه های داخلی مربوطه در جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان انجام شده است. امیدواریم که طرف ایرانی پس از تشکیل مجلس جدید پس از انتخابات پارلمانی نزدیک نیز با این موضوع برخورد نزدیکی داشته باشند.

همانطور که معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد، در حال حاضر 9 توافقنامه پنج جانبه در زمینه همکاری در زمینه های امنیتی، حمل و نقل، جهانگردی و علمی بین کشورهای خزر پنج در دست کار است.

رودنکو افزود: ما امیدواریم که برخی از آنها برای نشست بعدی خزر در ترکمنستان آماده باشند.

در این سند، رژیم حمل و نقل و استفاده جمعی از دریای خزر، سازوکارهای تعیین مرزهای آبهای سرزمینی و مناطق ماهیگیری، محدود کردن قسمت زیرین و بخش های دریای خزر، شرایط برای قرار دادن کابل های زیر دریایی و خطوط لوله و سایر موارد همکاری کشورهای ساحلی تعیین شده است.

مطابق کنوانسیون، اصول اساسی فعالیت احزاب آن در دریای خزر، به ویژه شامل عدم حضور نیروهای مسلح و استفاده جنگی بر روی آن است.

این کنوانسیون محدوده گسترش حاکمیت، حقوق حاکمیت و صلاحیت کشورهای ساحلی در دریای خزر را روشن می کند، که باید در تقویت ثبات و پیش بینی در روابط بین روسیه و شرکای منطقه، ایجاد شرایط مطلوب برای گسترش همکاری های متقابل در مناطقی مانند امنیت، حمل و نقل، ماهیگیری، اکتشاف و تولید منابع هیدروکربن و دیگران تسهیل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала