پاریس پرتاب موشک ماهواره بر تهران را محکوم کرد

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: پاریس پرتاب موشک ماهواره بر تهران به فضا را محكوم و از طرف ایرانی می خواهد كه موافقت نامه های بین المللی را رعایت كند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ایران پیشتر در 9 فوریه از پرتاب موشک سیمرغ با ماهواره ظفر خبر داده بودند. آنها بیان داشتند، که این ماهواره نتوانست به مدار لازم برسد، زیرا موشک در مرحله آخر سرعت لازمه را کسب نکرده است، محمدجواد آذری جهرمی وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران اعلام کرد که پرتاب ماهواره ظفر-2 احتمالاً در خرداد ماه انجام خواهد شد.

دلایل سقوط ماهواره ظفر 1  - اسپوتنیک ایران
دلایل سقوط ماهواره ظفر 1

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت: فرانسه این پرتاب را محكوم می كند، بدلیل آنکه برای پرتاب آن از فن آوری موشک های بالستیک و بویژه موشک های بین قاره ای استفاده شده است. علاوه بر این ایران موشک بالستیک جدیدی با برد بیش از 500 كیلومتر را نیز معرفی كرده است.

به گفته وزارت امور خارجه فرانسه، توسعه برنامه بالستیک ایران نقض ثبات منطقه است و امنیت اروپا را تحت تأثیر قرار می دهد.

پیش از این، در ژانویه 2019، ایران نتوانست چندین ماهواره را به مدار خود بفرستد. سپس این تلاش ها توسط تعدادی از کشورهای غربی محکوم شد، که معتقدند اقدامات ایران در پرتاب ماهواره با استفاده از این نوع موشک ها، با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد.

ایالات متحده و چند کشور دیگر، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را به گونه ای تفسیر می کنند که ایران را از پرتاب موشک منع می کند. روسیه توجه خود را به این واقعیت جلب كرد كه عبارت دقیق در قطعنامه فقط شامل توصیه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала