ماهواره ظفر امروز پرتاب خواهد شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ماهواره ظفر امروز پرتاب خواهد شد
ماهواره ظفر امروز پرتاب خواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ماهواره ظفر امروز 20 بهمن در مدار قرار می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری پرتاب ماهواره ظفر که صبح امروز در این وزارتخانه برگزارشد، گفت:" برای طراحی و ساخت ماهواره تلاش زیادی شده که در دو سال گذشته 3 پرتاب ناموفق را تجربه کردیم که یکی مربوط به وزارت دفاع و 2 تای دیگر مربوط به ما بود، ماهواره بر سیمرغ امروز تجربه چهارم خود را طی می‌کند."

ماهواره ظفر - اسپوتنیک ایران
وزارت دفاع ایران: ماهواره ظفر در اولین فرصت به فضا پرتاب می شود

وی ادامه داد:" ماهواره بر سیمرغ بخش دوم ماهواره را به مدار 530 کیلومتری می برد، سرعت 7 هزارو چهارصد کیلومتر است و از سمنان تا چابهار را نزدیک به 8 دقیقه طی می‌کند.

خاطرنشان می شود که ساخت ماهواره ظفر به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط محققان دانشگاه علم و صنعت از چهار سال گذشته آغاز شد و در روز 29 دی ماه سال جاری از سوی این دانشگاه به سازمان فضایی برای انجام عملیات تزریق آن به مدار تحویل داده شد.

ماهواره ظفر در رده ماهواره‌های Low Earth orbit (مدار نزدیک زمین) با ارتفاع مداری 530 کیلومتر، شیب 56 درجه و جرم 113 کیلوگرم است. در بخش فضایی، ماهواره ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیر سیستم‌های تعیین موقعیت، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت داده و فرمان، انرژی، سازه و مکانیزم و کنترل حرارت است.

به گفته آذری جهرمی، ماهواره بر سیمرغ 4 موتور دارد و لحظه پر استرس زمان استارت ماهواره است.

وی گفت: "امروز هم ما پرتاب داریم و هم ناسا که امیدواریم هر دو به خوبی انجام شود، ماهواره ظفر و ماهواره بر سیمرغ امتحان خود را پس دادند که البته 2 مدل دارد ظفر یک و دو که امروز ظفر یک پرتاب می شود که اگر خوب عمل کند 2 سال ونیم می تواند در مدار بماند و به ذخیره داده و ارسال آنها بپردازد."

وزیر ارتباطات ایران همچنین با اشاره به برنامه های آتی سازمان فضایی ایران افزود:" 5 ماهواره به نام پارس 1 و2 و ناهید 1 و 2 و ظفر سال آینده پرتاب خواهند شد. در واقع در خرداد ماه سال آینده پرتاب داریم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала