گزارش و تحلیل

آیا ترکیه خواهان جنگ با روسیه است؟

© REUTERS / Murad Sezerآیا ترکیه خواهان جنگ با روسیه است؟
آیا ترکیه خواهان جنگ با روسیه است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منطقه ادلب در شمال سوریه اخیرا شاهد دگرگونی های بسیار زیادی بوده و تشنج در این منطقه از حد تهدید گذشته و شاید بتوان گفت مخصوصا پس از کشته و زخمی شدن سربازهای روسی و ترک بر اثر افزایش تنش ها به مرز خطر رسیده.

اسپوتنیک - طبق همه توافقات قبلی مخصوصا توافقات آستانه ترکیه می بایست گروه های تروریستی را از گروه های مخالف دولت در این منطقه از شمال سوریه که در تصرف ترکیه و همپیمانان اش اس جدا می کرد وبعد گروه های مخالف دولت سوریه پای میز مذاکره با دولت مرکزی می نشستند، اما ترکیه نه فقط هیچ اقدامی برای انجام این تعهد انجام نداد بلکه حتی بسیاری از تروریست هایی که در جاهای دیگر سوریه و عراق مستقر بودند به این مناطق کوچ کردند و حتی برخی هم دست به اقدامات تروریستی بر علیه نیروهای روسیه و ارتش سوریه زدند.

ارتش سوریه پست نظارتی نیروهای ترکیه را محاصره کرد - اسپوتنیک ایران
ارتش سوریه پست نظارتی نیروهای ترکیه را محاصره کرد

دلیل چنین توافقی هم این بود که دولت سوریه و روسیه و ایران می خواستند ماجرای ادلب که در حال حاضر به مرکز گروه های مخالف دولت سوریه و گروه های تروریستی تبدیل شده بدون خونریزی وبه صورت دیپلماتی حل وفصل گردد.

طبیعی بود که با توجه به عدم اجرای این تعهد ترکیه دولت و ارتش سوریه بر آن باشند که خود سرزمین های سوریه را به زور سلاح باقیمانده سرزمین های خود را آزاد کند و در این راستا هم ارتش سوریه و هم روسیه تلاش کردند که مناطق حضور صلح بانان ترک را به شکلی خارج از مناطق جنگی قرار دهند و با گذر از آنها به تروریست ها حمله کنند.

در برخی موارد برخی تروریست ها مراکز صلح بانان ترکیه را به عنوان سپر خود قرار دادند و از پشت این سپر اقدام به حمله به نیروهای ارتش سوریه و روسیه نمودند امری که باعث احداث تلفات در میان نیروهای سوری و روسی شد و بالطبع با واکنش سوریه و روسیه مواجه شد و منجر به تلفات در میان نیروهای ترکیه گشت.

مشخص است در این ماجرا یک سناریو پشت پرده وجود دارد که تلاش دارد همکاری های ترکیه و روسیه و ایران برای ایجاد صلح در سوریه را به هم بزند و با آسیب رساندن به دو طرف روسیه و ترکیه را رو در روی هم قرار دهد، و حتی اگر بتواند جنگی میان این دو به پا کند.

ترکیه به خوبی می داند که در حد و قواره مقابله با ارتش روسیه نیست اما پشت خود را به ناتو گرم کرده و توقع دارد در صورت ورود به یک جنگ با ارتش روسیه ناتو به حمایت از آن بپردازد.

اعزام دهها تانک و زره پوش ترکیه به سوریه  - اسپوتنیک ایران
اعزام دهها تانک و زره پوش ترکیه به سوریه

آمریکایی ها هم بدشان نمی آید که روابط حسنه میان ترکیه و روسیه را بر هم بزنند و به این دلیل وعده وعید های زیادی را به ترکیه می دهند تا ترکیه را به سمت رویارویی با روسیه وا دارند و طبیعتا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

آمریکایی ها همچنین توقع دارند چنین سناریویی منجر به قطع همکاری های نظامی ترکیه و روسیه گردد.

اشتباه ترکیه در این است که تصور می کند می تواند روی آمریکایی ها حساب باز کند.

ترک ها باید توجه داشته باشند آمریکایی ها به هیچ وجه نمی خواهند در شرایط کنونی مخصوصا در شرایطی که کلید شروع روند انتخابات در آمریکا زده شده وارد یک همچین جنگی شوند و قطعا سر به زنگاه همانند تصمیمات سابق خود پشت ترکیه را خالی خواهند کرد.

ترکیه هم یکبار با هدف قرار دادن جنگنده روسیه روند رویارویی با روسیه را تجربه کرده و در نهایت مجبور شده در مقابل روسیه عذر خواهی کند، پس بهتر است به جای شاخ و شانه کشیدن برای روسیه مقداری تعقل به خرج دهند و دست از حمایت از گروه های تروریستی در منطقه ادلب بردارند وگرنه ممکن است سناریوی آمریکایی اسراییلی برای رو در رو قرار دادن روسیه و ترکیه محقق گردد و قطعا این ماجرا به ضرر همه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала