گزارش و تحلیل

ایران، هراسی از ادامه تقابل با آمریکا ندارد

© AP Photo / Ebrahim Norooziایران هراسی از ادامه و یا گسترش تقابل با آمریکا ندارد
ایران هراسی از ادامه و یا گسترش تقابل با آمریکا ندارد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در واکنش به طرح معامله قرن اعلام کرد؛ طرح آمریکایی معامله قرن، قبل از مردن ترامپ خواهد مرد.

اسپوتنیک – دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، از این طرح حمایت کردند. 

آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: معامله قرن زودتر از ترامپ خواهد مرد!

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران ضمن انتقاد و رد این طرح، علاج اصلی مسئله فلسطین را راه‌حل اصولی، نظرخواهی از مردم فلسطینی‌ الاصل دانست و گفت: تنها راه برای صلح و حل مسئله فلسطین، نظرخواهی از مردم فلسطینی‌الاصل با هر مذهبی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است تا با رأی عمومی آنها نظام مورد نظرشان بر سراسر سرزمین فلسطین حاکم شود و درباره فلسطین و امثال نتانیاهو و دیگران نیز خودشان تصمیم‌گیری کنند.

آیت الله خامنه ای همچنین تاکید کرد که ما معتقدیم سازمان‌های مسلح فلسطینی در برابر طرح "معامله قرن"خواهند ایستاد و نظام جمهوری اسلامی هر گونه و هر قدر که بتواند از آنها حمایت می‌کند.

دکتر مانی محرابی، عضو هیئت‌علمی اندیشکده روابط بین‌الملل ایران، در این خصوص که حمایت ایران تا چه اندازه می تواند مانع از اجرای "معامله قرن" شود، گفت:

طرح ایران به‌عنوان یک طرح آلترناتیو برای معامله قرن مطرح شده و به دلیل ارائه آن توسط کشوری که دقیقاً در ضدیت با کشور ارائه‌دهنده معامله قرن است، می‌تواند برای مخالفین ایالات‌متحده به ابزاری جهت ایجاد فشار بر رژیم اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین افزود: ایران و ایالات‌متحده سال‌هاست به‌طور مستقیم رو در روی هم قرارگرفته‌اند و در این شرایط، تهران واهمه‌ای از ادامه یا گسترش این تقابل ندارد. خصوصاً اگر دلیل این تقابل فلسطین باشد که به‌عنوان یک مسئله حیاتی برای ایران از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. شاید اگر در مورد کشوری به‌جز ایران بحث می‌کردیم و این تقابل نیز در شرایط عادی صورت می‌گرفت ارائه طرحی بر پایه رفراندوم خطراتی را برای کشور ارائه‌دهنده به وجود می‌آورد اما برای ایران خیر.

محرابی در ادامه گفت: از میان کشورهای مخالف با معامله قرن، تنها ایران بوده که به ارائه طرح آلترناتیو پرداخت. البته این پیشنهاد ایران اولین بار هجده سال پیش توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران ارائه شده بود اما در شرایط کنونی مانور بیشتری روی آن داده شده است. فلسطینی‌ها هم در شرایط طبیعی باید از این طرح پشتیبانی کنند چون تنها راه سیاسی مقابله با معامله قرن برای آن‌ها طرح پیشنهادی رهبر انقلاب اسلامی ایران است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا علاوه بر مخالفت اصولی و منطقی با معامله قرن، رژیم اسرائیل را نیز با چالش جدی روبه‌رو کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала