فرود پرواز تهران ـ دمشق در پایگاه روسیه در سوریه

© AFP 2023 / Jack Guesفرود یک هواپیمای مسافربری در پایگاه روسیه در سوریه در شرایط اضطراری
فرود یک هواپیمای مسافربری در پایگاه روسیه در سوریه در شرایط اضطراری  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک هواپیمای مسافربری با 172 مسافر که از تهران پرواز کرده بود وهنگام فرود در فرودگاه در زمان حمله اسرائیل به حومه دمشق کم مانده بود مورد اصابت پدافند هوایی سوریه قرار بگیرد، به پایگاه هوایی "حمیمیم" روسیه هدایت شد.

به گزارش اسپوتنیک،  ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کردد از ساعت 2 صبح روز پنجشنبه ، چهار جنگنده نیروی هوایی F-16 اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی سوریه با شلیک هشت موشک هوا به زمین به حومه دمشق حمله غافلگیرانه ای انجام دادند.

کوناشنکوف افزود: ، نیروهای ارتش دولتی سوریه در جریان دفع حمله هوایی اسرائیل به طور فعال از سامانه های موشکی  پدافند هوایی استفاده کردند.

حملات هوایی اسرائیل به سوریه +فیلم - اسپوتنیک ایران
مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله موشکی به دمشق + ویدئو

همزمان با آن که تحلیل داده های سیستم کنترل عینی وضعیت هوایی نشان داد که در زمان حمله هواپیماهای جنگنده اسرائیلی به حومه دمشق ، در مجاورت فرودگاه بین المللی دمشق ، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس-320 در حال پرواز بود که حامل  172 مسافر بود .

سخنگوی  وزارت دفاع روسیه گفت: "این تنها به لطف اقدامات ضربتی  ماموران مراقبت پرواز فرودگاه دمشق و استفاده كارآمد از سیستم خودکار كنترل ترافیک هوایی بود كه ما موفق شدیم هواپیمای مسافربری ایرباس-320 را از تیررس  پدافند هوایی سوریه خارج كرده و آن را در نزدیک ترین فرودگاه ذخیره یعنی پایگاه هوایی حمیمیم روسیه فرود آوریم ."

کوناشنکوف تأکید کرد که حرکت پروازهای مسافری در سرتاسر جهان در ارتفاعات شناخته شده انجام می شود  که سامانه های راداری اسرائیلی به وضوح آنها  را می بینند  خاطرنشان کرد: رادارهای اسرائیلی به همین اندازه واضح وضعیت هوایی را در حوالی فرودگاه دمشق مشاهده می کنند.

سخنگوی  وزارت دفاع روسیه افزود: "با توجه به این نکته  ، عملیات جنگی هوایی ستاد مشترک ارتش اسرائیل که در آنها از هواپیماهای غیرنظامی مسافربری  برای پوشاندن یا مسدود کردن اقدامات تلافی جویانه نیروهای پدافند هوایی سوریه استفاده می شود، دارد به یک ویژگی بارز عملیات نیروی هوایی اسرائیل تبدیل می شود. چنین عملیات نظریه پردازان نظامی اسرائیلی ، متأسفانه جان صدها نفر از غیرنظامیان بیگناه را به خطر انداخته و این نکته را به هیچ وجه در نظر نمی گیرد".

 شایان ذکر است، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی با ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه  همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند. مقامات ایرانی ابتدا هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کردند، اما یازدهم  ژانویه اعلام کردند که این هواپیما توسط پدافند ایرانی ساقط شده است. وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف گفت: این هواپیمای مسافربری ناخواسته به دلیل "خطای انسانی" توسط یک موشک مورد اصابت قرار گرفت. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала