گزارش و تحلیل

تعهد به برجام چگونه است؟

© Sputnik / Alexey Vitvitskyتعهد به برجام چگونه است؟
تعهد به برجام چگونه است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته سفیر انگلیس در تهران در اینستاگرام اظهار داشت که کشور مطبوع اش به برجام متعهد است، در همین هفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به تهران سفر کرد و تقریبا همین اظهارات را بیان داشت.

 

آقای راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران همچنین اظهار داشت منظور اتحادیه اروپا از فعال کردن مکانیسم ماشه برگزاری جلساتی جهت بررسی راهکاری برای ادامه روند اجرای تعهدات ایران در برجام و همچنین تامین خواسته های ایران از برجام در زمینه های اقتصادی می باشد.

با توجه به اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده اینکه ما هم از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چنین مطلبی را بشنویم و هم از انگلیس چنین مطلبی را بشنویم امری طبیعی است، به هر صورت دیگر نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف انگلیس ها صحبت نمی کند.

باید توجه داشت که به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور تلاش دارد به ایالات متحده نزدیک تر شود و منعکس کننده خواسته های آمریکا در موارد مختلف باشد به همین دلیل می توان گفت آنچه توسط سفیر انگلیس در تهران بیان شد به نوعی سخنان ایالات متحده نیز به حساب می آید.

آیا به یاد دارید، تا همین چند ماه پیش آمریکایی ها به هیچ وجه راضی به چنین مطلبی نبودند و اروپایی ها هم اظهار می داشتند که هیچ کاری از دستشان بر نمی آید.

چه شد که معادلات تغییر کرد؟

می توان به چند نکته اشاره کرد که اصلی ترین دلیل غربی ها برای تغییر موضع خود این است که:

سناتور آمریکایی، ترامپ را برای پاره کردن برجام، مورد انتقاد شدید قرار داد - اسپوتنیک ایران
سناتور آمریکایی، ترامپ را برای پاره کردن برجام، مورد انتقاد شدید قرار داد

1 – برعکس اظهار نظر هایشان مبنی بر اینکه آنها به دنبال سرنگونی نظام در ایران نیستند همه اعمال و رفتارهای آمریکا و متحدین اش بر این اساس بوده و هست که نظام را در ایران سرنگون کنند، آنها امیدوار بودند فشارهایشان بر علیه ایران منجر شود که شورش درونی رخ دهد و مملکت به هم بریزد و مانند برخی کشورهای دیگر نظام سرنگون شود، اما پس از تلاش های عدیده به این نتیجه رسیده اند که چنین چیزی امکان پذیر نیست و احتمالا خود جناب آقای سفیر انگلیس در تجمعات حضور یافته تا مطمئن شود شرایط چگونه است و اطمینان یافته که خبری نیست، شورش ها در حدی نیست که نظام را در ایران سرنگون کند.

2 – علیرغم همه تحریم های اقتصادی، که به قول خود آمریکایی ها، شدید ترین تحریم ها در تاریخ بشریت به حساب می آید ایرانی ها توانسته اند نه فقط در مقابل این تحریم ها مقاومت کنند بلکه اقتصاد ایران توانسته به نوعی خود را با تحریم ها وفق بدهد و ایرانی ها راهکارهای جدید برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده اند و هر چه می گذرد می توانند به نوعی مشکلات خود را حل کنند و در مقابل دیگر ابزاری برای تحریم ایران در دست آمریکایی ها و غربی ها نمانده که بخواهند با آن ایران را تهدید کنند، حتی اگر بنا باشد تحریم های شورای امنیت را بر علیه ایران برگردانند.

3 – علیرغم اینکه اروپایی ها تهدید کرده بودند که پرونده ایران را به دلیل گام های کاهش تعهدات ایران در برجام به شورای امنیت برگردانند اما خودشان هم بخوبی می دانند دیگر تحریم های شورای امنیت برای ایران تهدیدی به حساب نمی آید و بسیاری از کشورها مانند روسیه و چین مخالف چنین تحریم هایی خواهند بود چون آنها آمریکا را مقصر اصلی در این ماجرا می دانند.

4 – در مقابل ایران تهدید کرده که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی خارج شود و خود اروپایی ها و آمریکایی ها می دانند این یعنی چه، در صورت خروج ایران بسیاری از دیگر کشورهای منطقه از این معاهده خارج خواهند شد و کشورهای منطقه به سمت مسابقه در تولید و یا تامین تسلیحات هسته ای خواهند رفت و علیرغم اینکه آمریکایی ها روی همکاری خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حساب باز کرده اند ولی بخوبی می دانند ممکن است صبح از خواب بلند شوند و انقلابی مانند انقلابی که در ایران رخ داد رخ دهد و کشوری که تا به امروز متحد آنها و اسراییل به حساب می آمد به جبهه مقابل بپیوندند ولی اینبار کشورهایی که دارای تسلیحات هسته ای می باشند.

همین هفته گذشته مجامع اطلاعاتی وامنیتی اسراییل با فروش تسلیحات دفاع هوایی به عربستان سعودی مخالفت کردند چون واهمه داشتند ممکن است رژیم در عربستان سقوط کند و این تسلیحات دست دشمنان اسراییل بیافتد.

عملا این نشان می دهد که آنها هنوز که هنوز است به ثبات رژیم متحد خود اطمینان ندارند در حالی که نسبت به ثبات نظام در ایران اطمینان دارند.

سخنگوی امور خارجه ایران از اقدام سه کشور اروپایی طرف برجام انتقاد کرد - اسپوتنیک ایران
سخنگوی امور خارجه ایران از اقدام سه کشور اروپایی طرف برجام انتقاد کرد

5 - اینکه ایرانی ها جسارت داشتند پایگاه آمریکایی ها در عین الاسد را در هم بکوبند و هواپیمای آمریکایی را سرنگون کنند و کشتی انگلیسی را توقیف کنند و متحدین شان ظرف کمتر از دو ساعت نیمی از تولید عربستان را متوقف کردند همه نشانه هایی بود مبنی بر اینکه ایرانی ها ومتحدینشان هیچ واهمه ای از ورود به یک جنگ تمام عیار با ایالات متحده و متحدین آن در منطقه ندارند اما آمریکایی ها بخوبی می دانند که چنین جنگی بسیار برای آنها و متحدین شان سنگین تمام خواهد شد، به این دلیل می توان گفت علیرغم همه بلوف های تبلیغاتی آنها بیش از ایرانی ها از جنگ گریزان هستند وطبیعتا ادامه رفتارهای آنها می تواند کل منطقه را به جنگ بکشاند و اولین متضرر جنگ اسراییل و کشورهای متحد آمریکا در منطقه هستند و دومین متضرر کشورهای اروپایی هستند که مجبور هستند با ترکش های جنگ مقابله کنند.

بدیهی است تا به حال ایرانی ها فقط شعار و حرف از طرف اروپایی ها و غربی ها شنیده اند اما مشخص است که به خوبی می دانند راه و روش مقابله با غربی ها رویارویی و مقاومت است، حال می ماند اینکه آیا اروپایی ها واقعا حاضر خواهند بود به تعهدات خود در برجام عمل کنند و یا اینکه فقط شعار می دهند تا ایرانی ها را آرام کنند.

قطعا در صورتی که مصداقیتی در رفتار اروپایی ها وجود نداشته باشد ایرانی ها دیگر مانند دوره گذشته پس از خروج آمریکا از برجام عمل نخواهند کرد مخصوصا که با توجه به شرایط انتخابات آتی مجلس احتمالا نمایندگانی به مجلس شورای اسلامی راه یافند که شاید حتی تصویب کنند ایران از همه تعهدات بین المللی ای که آمریکا از آن خارج شده خارج شود.

پس اصل تعهد اروپایی ها به برجام فقط در این است که آنها به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала