رشد مو بر روی لثه زن ایتالیایی + عکس

CC0 / Pixabay / رشد مو بر روی لثه زن ایتالیایی + عکس
رشد مو بر روی لثه زن ایتالیایی + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک زن ایتالیای با مراجعه به پزشک، گفت که بر روی لثه او موهایی شبیه به مژه رشد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، در ایتالیا زنی با مراجعه به پزشک عنوان کرد که بر روی لثه او مو می روید. این زن برای اولین بار در 19 سالگی(سال 2009) به علت این شرایط نزد پزشک رفت. در همان زمان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا شد، بیماری که ناشی از عدم تعادل در سطح هورمون‌های جنسی در بدن است.

طبق اعلام موسسه ملی بهداشت، PCOS می‌تواند باعث رشد بیش از حد مو از جمله موهای زائد صورت و بدن شود.

​این زن برای از بین بردن موهای لثه با جراحی دهان تحت درمان قرار گرفت و به منظور کمک به تنظیم سطح هورمون از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرد. چند ماه بعد، پزشکان هیچ علامتی از موها در وی ندیدند. اما شش سال بعد هنگامی که او 25 ساله شده بود، شاهد رشد مجدد مو در لثه خود بود.

او با مراجعه به پزشک گفت که مصرف قرص‌های ضد بارداری تجویز شده را متوقف کرده است. پزشکان موهای زائد روی چانه و گردن او مشاهده کردند و روی لثه‌هایش نیز موهای قهوه ای شبیه مژه دیده شد.

پزشکان آن موها را برداشته و از بیمار خواستند که دوباره برای معاینه مراجعه کند؛ اما این بیمار یکسال بعد با موهای بیشتر رشد شده در لثه‌هایش دوباره به پزشکان مراجعه کرد. رشد مو در داخل دهان بسیار غیرمعمول است. دانشمندان اعلام کردند که تنها پنج مورد از این اتفاق گزارش شده است.

در این مورد، نویسندگان احتمال می دهند که رشد مو در لثه‌ها نتیجه عدم تعادل هورمونی گره خورده با PCOS است. در واقع، وقتی زن درمان با قرص‌های ضد بارداری را متوقف کرد، رشد مو نیز بازگشت. به نظر می‌رسد این اولین مورد از رشد موهای دهان در ارتباط با PCOS است.

یک محقق بالینی دندانپزشکی در دانشگاه فاگیا اعلام کرد که هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد و بنابراین زن ایتالیایی در معرض خطر بازگشت موها است.

گیزمودو گزارش داد که به احتمال زیاد ادامه درمان با پیشگیری از بارداری هورمونی باعث کاهش علائم وی می‌شود.

چگونگی رشد مو در بافت لثه مشخص نیست، اما محققان اعلام کردند که در طی رشد جنین، بافتی که دهان را تشکیل می‌دهد از همان لایه سلول‌های تشکیل دهنده پوست است.در حقیقت وجود غدد چربی پوست در دهان معمول است؛ در حالی که وجود مو در دهان نادر و علت آن هم هنوز مشخص نیست.

غدد چربی پوست، (Sebaceous gland) یا غدد سباسه غددی میکروسکوپی در پوست بوده که یک ماده روغنی/مومی به نام سبوم (چربی) تولید می‌کنند. این ماده برای ضدآب کردن پوست و مو پستانداران ترشح می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала