پوتین: برجام دارای اهمیت فوق العاده زیادی برای ثبات منطقه و جهان است

© Sputnik / Евгений Биятов /  مراجعه به بانک تصاویر می دانید دست نوشته پوتین چقدر قیمت گذاری شده است؟
می دانید دست نوشته  پوتین چقدر قیمت گذاری شده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد توافق برجام دریاره برنامه هسته ای ایران دارای اهمیت فوق العاده زیادی برای ثبات منطقه و جهان است.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین در مراسم تقدیم استوارنامه های سفیران چند کشور خارجی گفت:" روسیه به کوشش خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داد. ما این توافق بین المللی را برای ثبات جهانی و منطقه ای فوق العاده مهم می دانیم".

اننقاد نماینده روسیه در وین از مخالفت آمریکا با برجام  - اسپوتنیک ایران
مسکو مخالف انعقاد یک توافقنامه هسته ای جدید با ایران به جای برجام است

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال 5 بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده و کاهش پنجم از سوی برخی از ناظران به منزله عدم اجرای اکثر تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ارزیابی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала