افزایش مساحت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

© Photo / Ix4svs دریاچه ارومیه
 دریاچه ارومیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی اعلام کرد که تراز دریاچه به یک‌هزار و 271 متر و 32 سانتی‌متر رسیده‌است.

وی در این باره گفت:«تراز نگین آبی آذربایجان نسبت به سال گذشته 64 سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته 634 کیلومتر مربع افزایش دارد.

این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه‌میلیارد و 490 میلیون مترمکعب آب دارد. میزان آب دریاچه ارومیه نیز در مقایسه با سال گذشته، یک‌میلیارد و 630 میلیون مترمعکب افزایش یافته‌است.

آمریکا استرالیا را از میدان بدر کرد تا خود در دریاچه ی ارومیه با ایران همکاری کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا استرالیا را از میدان بدر کرد تا خود در دریاچه ی ارومیه با ایران همکاری کند

تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد و وعده رییس جمهوری عملی می‌شود. قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

تا پایان سال 2019 بیش از 35 هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد. بیش از هفت هزار و 240 میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته‌است».

گفتنی است که فائو در چارچوب تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه، با ستاد احیای دریاچه و سازمان هواشناسی کشور طرح مطالعاتی را برای ارزیابی آسیب‌پذیری و ریسک خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تاثیر آن بر معیشت مردم منطقه را اجرا کرده است.

این تلاش مشترک ملی و بین‌المللی به ایران کمک خواهد کرد تا یک ساوزکار نظام‌مند را برای کاهش تأثیرات خشکسالی و افزایش توان تطابق‌پذیری با آن در سطح منطقه برقرار کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала