پاکستان، مانعی برای آغاز جنگ ایران و عربستان

© Photo / IK / IKعمران خان
عمران خان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عمران خان نخست وزیر پاکستان بیان داشت که کشورش تلاش زیادی برای مهار تنش بین ایران و عربستان انجام داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی با آناتولی در خصوص مسائل منطقه ای ابراز نظر نمود.

 

نخست وزیر پاکستان در مورد تلاش این کشور برای حل اختلافات از طریق راهکارهای غیرنظامی بیان داشت: من اعتقادی زیادی به این مسئله دارم که راهکارهای نظامی قادر به حل مشکلات نیستند. این مسئله را هنگام اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی دیدیم. قتل عامی به راه افتاد که بر پاکستان نیز تاثیر گذاشت. پس از جنگ ضد تروریستی آمریکا در افغانستان نیز پاکستان را متاثر کرد. این درگیری‌ها مشکلی را حل نکرد و بنابراین ما باید برای عدم تکرار چنین حوادثی تلاش کنیم. همسایه مان ایران را به عنوان یک کشور برادر می‌بینیم و مخالف جنگ این کشور با عربستان سعودی هستیم. به همین شکل خواهان جنگ ایران با آمریکا نیستیم. چون این جنگی خواهد بود که همه از آن رنج برده و کسی برنده نخواهد شد. باید از تجربه‌های چین استفاده کنیم. وقتی در منطقه جنگ و درگیری وجود داشت این کشور در زیرساختش سرمایه گذاری می‌کرد. احتمالاً بهترین خطوط راه آهن جهان در چین است. در مقطعی که چین منابعش را صرف زیرساختهایش می‌کند، جنگ و درگیری در جهان اسلام ادامه دارد. به سوریه، لیبی، سومالی و یمن نگاه کنید جنگ و درگیری می‌بینید. بنابراین نقش پاکستان را مهار آتش درگیری در منطقه و ایجاد اتحاد و همبستگی به جای ایجاد درگیری در بین انسان‌ها می‌دانم. تمامی تلاش‌هایی که از عهده‌مان بر می‌آید را انجام می‌دهیم.

پرچم عربستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران و عربستان برای آشتی، میانجی می خواهند؟

عمران خان در رابطه با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پاکستان برای میانجیگری بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس خاطر نشان کرد: پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی وظیفه مان را انجام داده و با مقامات این کشور، ایران و آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردیم. اما در این موضوع ما نیاز به یک راهکار پایدار داریم. هم اکنون تنش موجود در منطقه در سطح بالا قرار دارد، اما فکر می‌کنم که از وقوع یک جنگ در منطقه جلوگیری کردیم. چون در دوره‌ای احتمال بروز جنگ وجود داشت.

نخست وزیر پاکستان افزود: ما فکر می‌کنیم که از وقوع یک درگیری در منطقه جلوگیری کردیم. در دوره حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تمامی تلاشمان را به خوبی انجام دادیم. اما می‌دانید که ما تنها سعی کردیم و هر موقع باید تلاش کنیم. چون چیزی وخیم‌تر از جنگ بین همسایگان وجود ندارد. از رویدادهای افغانستان می‌دانیم که این مسئله به کجا ختم می‌شود. اگر جنگی در خلیج(فارس) رخ دهد قیمت نفت بالا رفته و کشورهای در حال توسعه دچار مشکل می‌شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала