واکنش ها به انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر عراق

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / واکنش ها به انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر عراق
واکنش ها به انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برهم صالح، رئیس جمهورعراق، محمد توفیق علاوی، وزیر سابق ارتباطات و سیاستمدار 65 ساله را به عنوان نخست وزیر کشور معرفی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، گفته شده است که انتخاب علاوی توسط صالح، به دنبال توافق گروه‌های سیاسی با یکدیگر بوده است. محمد توفیق علاوی پس از مأمور شدن برای تشکیل دولت جدید با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

وی در اولین اظهارات خود پس از مأمور شدن به تشکیل دولت جدید عراق، بر تشکیل کابینه خود به دور از سهم خواهی حزبی تاکید کرد. وی در اظهاراتی گفت: «از رئیس جمهور و رئیس پارلمان و نمایندگان و تمام فعالانی که به من اعتماد کرده و مأمور این کار کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از مرجعیت به دلیل نقش پدرانه و راهگشا برای تمام فرزندان میهن قدردانی می کنم». علاوی همچنین بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای عراقی‌ها با انجام طرح‌های صنعتی و سرمایه گذاری بدون اتکا به نفت تاکید کرد.

آمادگی همکاری واشنگتن با دولت جدید عراق
 - اسپوتنیک ایران
ابراز آمادگی واشنگتن برای همکاری با دولت جدید عراق

انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق از سوی برهم صالح واکنش‌های متعددی را از سوی طرف‌های مختلف در این کشور به دنبال داشت. در همین ارتباط، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق به نخست وزیری محمد توفیق علاوی واکنش نشان داد. وی اعلام کرد: «امروز در تاریخ عراق ثبت خواهد شد. ملت نخست وزیر را انتخاب کرد نه گروههای سیاسی و این گام مهمی است که آینده را تقویت می کند».

مقتدی صدر افزود: «ما امروز بر ادامه تظاهرات مسالمت آمیز ملزم هستیم تا روند کابینه مستقل برگرفته از مردم تکمیل شود». رهبر جریان صدر عراق ادامه داد: «امیدواریم که برادر علاوی تسلیم فشارهای خارجی و داخلی نشود و برنامه‌هایش را مشخص کند و در شروع انتخابات زودهنگام عجله کند». این درحالی است که کُردها نیز به انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق واکنش نشان دادند.

ریبین سلام، عضو حزب دموکرات کردستان عراق سخنانی را در خصوص نخست وزیری محمد توفیق علاوی مطرح کرد. وی گفت: «مکلف شدن علاوی گامی به جلو است و ما آنرا مثبت می‌دانیم و بهتر از هرج و مرج دامنه دار در عراق است»

حامد الموسوی نماینده ائتلاف الفتح در گفتگو با شبکه العهد تأکید کرد انتخاب علاوی به‌عنوان نخست وزیر صورت نگرفت، مگر از طریق یک‌سری بحث‌های طولانی. علاوی با مرحله فعلی برای رهبری حکومت سازگار است. نخست وزیر باید مسئولیت سخنان خود را بپذیرد و پارلمان از برنامه دولتی او حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پارلمان در جهت تشکیل دولت مستقل حرکت خواهد کرد، اظهار داشت که دلیل عدم موفقیت دولت‌های قبلی تحمیل شخصیت‌های حزبی به آنها توسط جناح‌های سیاسی است.

جنین هانس پلاسخارت، از مأمور شدن محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید عراق استقبال کرد.

محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی در سال 1954 میلادی در بغداد به دنیا آمد، دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در بغداد پشت سر گذاشت و در ادامه در رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخت و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه و عراق را به مقصد لبنان در سال 1977 میلادی ترک کند. در سال 1980 میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ التحصیل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала