نگرانی واشنگتن از حشدالشعبی در بدست آوردن فناوری جنگنده ها

© AFP 2023 / US Air Forceنگرانی واشنگتن از حشدالشعبی در بدست آوردن فناوری جنگنده ها
نگرانی واشنگتن از حشدالشعبی در بدست آوردن فناوری جنگنده ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه فارین پالیسی به نقل از مقام‌‌ های آمریکایی نوشته است که واشنگتن نگران است که نیروهای حشد الشعبی به فناوری جنگنده‌ های اف-۱۶ که در پایگاه بلد عراق بدون محافظ مانده، دسترسی پیدا کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارین پالیسی، یک رسانه آمریکایی روز شنبه در ادامه خط اتهام‌ زنی به "حشد الشعبی"، این گروه را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که این نیروها ممکن است برای دسترسی به فناوری جنگنده‌های "اف-۱۶" ارتش عراق در پایگاه «بلد» تلاش کند و همین امر واشنگتن را نگران کرده است. 

بنابر این گزارش، یک اسکادران متشکل از ۳۴ جنگنده اف-۱۶ اکنون در پایگاه بلد مستقر است و حفاظت آن‌ها اکنون تنها بر عهده نیروهای ارتش عراق است. پیش از این، محافظت و پشتیبانی از این جنگنده‌ ها بر عهده نیروهای آمریکایی و نیروهای قراردادی شرکت "لاکهید مارتین" بود، اما بعد از چند حمله راکتی به این پایگاه، این نیروها از روز ۸ ژانویه (۱۸ دی) به طور کامل بلد را ترک کرده‌ اند.

"راب لودویک" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که ایالات متحده "همواره درباره امنیت فناوری‌هایی که به هر کشور شریک دیگری از طریق فروش نظامی ارائه می‌دهد، دغدغه دارد و تدابیر مناسبی اتخاذ می‌کند تا از هرگونه نشت ناخواسته [اطلاعات] ممانعت کند."

فارین پالیسی نوشته است که از وقتی نیروهای آمریکایی بلد را ترک کرده‌ اند، مقام‌های آمریکایی نگران هستند که مبادا الحشد الشعبی بتواند به تسلیحات، فناوری یا قطعات این جنگنده‌ ها دسترسی پیدا کند. 

یک مقام آمریکایی مطلع از برنامه اف-۱۶ به فارین پالیسی گفته است که "بزرگترین دغدغه" آمریکا این است که از فناوری‌های حساس این جنگنده مراقبت کند. وی گفته است: ما به هیچ وجه راهی نداریم که دریابیم آن‌ها به دنبال چه چیز هستند و چه چیز را با خود می‌برند.

وی افزود: در حال حاضر، در بلد، هیچ چیزی نیست. به هیچ وجه، هیچ نیروی آمریکایی‌ای نیست تا امنیت را برقرار کند. وقتی بحث فناوری مطرح است، وقتی یک فناوری نشت کرد، دیگر نشت کرده و کاری نمی‌شود کرد.

فارین پالیسی همچنین به نقل از یک خلبان سابق اف-۱۶ در ارتش عراق نوشته است: "هیچ‌ کس نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند."

با این وجود، برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی این نگرانی‌ ها را رد و عنوان کرده‌اند که دولت عراق به آمریکا اطمینان داده است که به خوبی از این جنگنده‌ها محافظت می‌کند. لودویک در این مورد گفته است: دولت عراق به ما اطمینان داده است که گام‌هایی برای افزایش امنیت تجهیزات آمریکایی در پایگاه هوایی بلد، برداشته است.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با فارین پالیسی مدعی شده است که هرچه غیبت نیروهای آمریکایی و نیروهای لاکهید مارتین طولانی‌تر شود، احتمال اینکه الحشد الشعبی به این جنگنده‌ها دسترسی یابد، بیشتر می‌شود. او مدعی شده است که ارتش عراق به تنهایی توان محافظت از این اسکادران را ندارد.

فارین پالیسی در ادامه به همین بهانه به نقل از مقام‌های آمریکایی این ادعا را مطرح کرده است که عراقی‌ها احتمال توان حفظ و نگهداری از این جنگنده‌ها را ندارند. به نوشته این نشریه، پنتاگون این گزینه را بررسی کرده است که این جنگنده‌ها را به صورت دست دوم به کشوری دیگر بفروشد.

مایکل مولروی که تا دو ماه پیش مسئول سیاستگذاری خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا بود و حالا تحلیلگر امنیتی و نظامی شبکه "ای‌بی‌سی" است، در این مورد گفته است: آن‌ها از پس مخارج آن‌ها برنمی‌آیند، نمی‌توانند آن‌ها را تعمیر و نگهداری کنند. اینجاست که این سؤال پیش می‌آید که چرا ما برای آن‌ها چیزی نمی‌خریم که واقعا بتوانند از آن استفاده کنند و تعمیر و نگهداری آن برای آن‌ها چنین هزینه هنگفتی نداشته باشد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала