شرایطی که طبق آن می شد یارانه 93 هزار تومانی پرداخت شود

© REUTERS / Raheb Homavandiشرایطی که دولت ایران طبق آن می توانست یارانه 93 هزار تومانی پرداختی کند
شرایطی که دولت ایران طبق آن می توانست یارانه 93 هزار تومانی پرداختی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق مصوبه اخیر مجلس ایران، در سال آینده یارانه نقدی و کمک‌های معیشتی یکی شده و به جای آنها یارانه 72 هزار تومانی به شهروندان پرداخت می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اگر با مصوبه مجلس ایران، 18 میلیون پردرآمدی که مشمول کمک معیشتی نبودند مجددا در لیست دریافت یارانه قرار نمی‌گرفتند آنگاه از محل حذف آنها حدود 15 هزار میلیارد تومانی صرفه‌جویی می‌شد که دولت می‌توانست به هر نفر از 60 میلیون باقی‌مانده تا 93 هزار تومان در ماه پرداخت کند.

در حال حاضر حدود 78 میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند و از بین آنها 60 میلیون نفر انتخاب شده بودند تا کمک‌های معیشتی دریافت کنند که از محل افزایش قیمت بنزین در هر ماه مبلغی به تناسب اعضای خانوار پرداخت انجام می‌شود، در این حالت دولت کمک‌های معیشتی را تنها به افرادی که نیازمند تشخیص داده بود پرداخت می‌کرد و 18 میلیون باقی‌مانده را جزو سه دهک بالای درآمدی دانسته و پرداخت کمک‌های معیشتی به آنها را انجام نمی‌داد.

افزایش یارانه نقدی در سال 1399 - اسپوتنیک ایران
افزایش یارانه نقدی در سال 1399

اما مساله اینجاست که در مصوبه جدید مجلس حکم شده که یارانه 72 هزار تومانی به تمام 78 میلیون نفر یارانه‌بگیر پرداخت شود که در این حالت افراد پردرآمدی که کمک معیشتی نیز دریافت نمی‌کردند، شامل دریافت این یارانه خواهند شد.

بازگشت سه دهک بالا به جمع یارانه‌بگیران، هزینه دیگری را با افزایش مبلغ یارانه ایجاد خواهد کرد، این در حالی است که پرداخت یارانه 72 هزار تومانی در هر ماه حدود 5600 میلیارد تومان برای 78 میلیون نفر هزینه دارد که 1300 میلیارد تومان آن هزینه مربوط به این 18 میلیون نفر است و در سال به بیش از 15 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.

در این حالت اگر رای به پرداخت یارانه 72 هزار تومانی به تمام یارانه‌بگیران داده نمی‌شد و حکم مجلس بر این بود که فقط به 60 میلیون نفری که مشمول کمک معیشتی شده‌اند، پرداخت شود آنگاه از محل بیش از 15 هزار میلیارد تومانی که باید صرف یارانه سه دهک بالا شود، می‌توانستند بین 60 میلیون نفر توزیع کنند. این بیش از 15 هزار میلیارد تومان در کل سال بین 60 میلیون نفر برای هر نفر 260 هزار تومان اضافه یارانه دارند که در هر ماه به 21 هزار تومان می‌رسد.

براین اساس اگر 18 میلیون پردرآمد به جمع یارانه نهایی یکسان 72 هزار تومانی اضافه نشده و سبد یارانه‌بگیران همان 60 میلیونی کمک معیشتی باقی می‌ماند آنگاه به جای 72 هزار تومان در ماه حدود 93 هزار تومان پرداختی به هر نفر انجام می‌شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала