گزارش و تحلیل

نیاز جهان به نظم واحد

© Fotolia / Alice_photoنیاز جهان به نظم واحد
نیاز جهان به نظم واحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چند دهه اخیر تحولات در جهان آنقدر به سرعت پیش می رود که به سختی می توان همه تحولات جهانی را پیگیری کرد و امکان ندارد روزی صبح از خواب بیدار شوید و با مساله جدیدی که می تواند روی زندگی تان تاثیر بگذارد مواجه نباشید.

اسپوتنیک - زمانی انسان ها به قبیله و یا عشیره محدود بودند مقداری که بزرگتر شدند به روستا و بعد به شهر و بعدها به کشور محدود شدند اما امروزه دیگر حتی معیار های مرزبندی بین المللی هم از بین رفته.

می توان گفت از زمانی که عصر اینترنت شروع شد دیگر مرزها هم اهمیت خود را از دست دادند ولی همزمان برخی مسایل نیز در کنار این مساله بروز کرد.

جهان نیاز به نظم واحد دارد در حالی که وظیفه حکام کشورها بها دادن به زندگی و حیات ملت خود می باشد.

در حالی که پس از جنگ جهانی دوم بسیاری به فکر یکپارچه سازی جهان بر اساس یک نظم واحد تحت نظر سازمان ملل بودند امروزه دیگر بسیاری از عملکرد این سازمان مایوس شده اند چون مشاهده می کنند این سازمان تحت تاثیر منافع حکام کشورهای جاه طلب قرار گرفته.

اعلام تخلفاتی که راه را برای برکناری ترامپ باز می کند - اسپوتنیک ایران
افشاگر فساد سیاسی ترامپ تحت پشتیبانی شبکه های اجتماعی

اما امروزه جهان به سمت و سوی فاجعه جدیدی پیش می رود و آن شکسته شدن همه حرمت هایی که تا چند صباح پیش اولین اصول پذیرفتن حکام در همه کشورها بود.

تا چند صباح پیش حکام کشورها تلاش می کردند خود را پاک و منزه نشان دهند و یک شایعه کافی بود تا حاکمی برکنار شود یا از مقام خود استعفا دهد.

امروزه مشاهده می کنیم در ایالات متحده رییس جمهوری ای به قدرت رسیده که هم خود و هم خانواده اش سرتاپا دچار فساد های مختلف می باشند و حاضر می باشد برای بقای خود در قدرت دست به هر کاری بزند، حتی اگر قرار باشد کل جهان را نابود کند.

در انگلیس که زمانی نماد به قول معروف جنتلمن ها و شیک پوشان بود نخست وزیری به قدرت می رسد که به هیچ اصولی پایبند نمی باشد و به شلختگی معروف است، البته این ماجرا قابل تحمل است ولی مشاهده می کنیم مثلا در اسراییل آقای نتانیاهو برای مقابله با دادگاه و فرار از محاکمه حاضر می باشد دست به هر کاری بزند حتی اگر قرار باشد همه معادلات صلح بین المللی را بر هم بزند.

اگر جامعه جهانی به آقای ترامپ و آقای نتانیاهو اجازه دهند به روند سوء استفاده از قدرت و زیر پا گذاشتن همه مقررات و قوانین و توافقات بین المللی ادامه دهند آنوقت کل جهان با مشکل بی قانونی مواجه می باشد.

بحث بنده نه در مورد فلسطینی ها است و نه در مورد ماجرای اختلاف آمریکا و ایران بحث بنده در مورد به هم ریختن نظم بین المللی است.

ادامه این روند می تواند بقیه را نیز تشویق کند تا مقررات و قوانین و توافقات بین المللی را زیر پا بگذارند و شاید آنوقت دیگر دیر باشد تا بتوان نظم جهانی را مجددا بر پا کرد و جهان مجبور باشد با یکی دو جنگ جهانی دیگر مواجه شود تا مردم جهان متوجه شوند که به نظم جهانی نیاز دارند.

بدیهی است امروزه جامعه جهانی با یک چالش بسیار بزرگ مواجه می باشد و اگر نتواند از این چالش عبور کند آینده سیاهی در مقابل آن وجود دارد و اولین قدم در این زمینه مقابله با تصمیمات افرادی مانند ترامپ و نتانیاهو است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала