ماموریت جدید ولیعهد عربستان

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiماموریت جدید ولیعهد عربستان
ماموریت جدید ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک تحلیلگراسرائیلی می‌گوید ولیعهد عربستان سعودی مأمور شده است تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را مجبور کند که طرح حل و فصل درگیری خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» را بپذیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشتم بهمن ماه جاری در یک کنفرانس مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ، جزئیات «معامله قرن» را علنی کرد.

گویا طبق این طرح اورشلیم متعلق به اسرائیل خواهد بود و مردم فلسطین نیز باید شهرکی به نام «ابودیس» را که در شرق اورشلیم قرار دارد، به عنوان پایتخت خود انتخاب کنند.

 «عودید گرانوت» کارشناس اسرائیلی مسائل عربی تأکید کرد که «دولت آمریکا تلاش بسیاری کرده تا نظام‌های حاکم عربی را قانع کند که معامله قرن را بپذیرند و به آن اعتراض نکنند.»

ولایتی:  طرح معامله قرن هرگز به سرانجام نخواهد رسید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ولایتی: طرح معامله قرن هرگز به سرانجام نخواهد رسید

روزنامه «العربی الجدید» قطر به نقل از گرانوت گزارش داد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی مأمور شده است تا «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را مجبور کند که این معامله را بپذیرد.

ولیعهد سعودی به عباس گفته است که «اگر پایتخت فلسطین در شهرک ابودیس پایه‌گذاری شود، هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد».

این تحلیلگر اسرائیلی همچنین تأکید کرد که تلاش‌های بن سلمان برای اقناع محمود عباس بیانگر این است که وی، پیش از این، از طرح ترامپ، اطلاع داشته است.

نکته قابل توجه این است که پایگاه خبری «میدل ایست آی» ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ گزارشی با عنوان «ابودیس: پایتخت فلسطین که عربستان سعودی قصد دارد آن را به محمود عباس تحمیل کند» منتشر کرده بود.

در گزارش مذکور آمده بود که ابودیس، «روزگاری، یک روستای کوچک بود که به مزارع زیتون و مناظر جذاب شهره بود... ولی اکنون، نامی است که ولیعهد سعودی از آن به عنوان پایتخت احتمالی کشور فلسطین در آینده سخن می‌گوید».

این پایگاه همچنین اعلام کرد که این مسئله، طرح سعودی است و بر اساس آن، «مردم فلسطین می‌توانند کشور مختص خود را داشته باشند، ولی این کشور نباید در مجاورت کرانه باختری باشد و حاکمیت محدودی بر اراضی خود داشته باشند. کما اینکه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری نیز باقی خواهد ماند... اورشلیم شرقی نیز، پایتخت آنان خواهد بود، و هیچ حقی برای بازگشت آوارگان فلسطینی و خانواده‌هایشان وجود ندارد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала