گزارش و تحلیل

عجایب سیاست تحریمی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران

© Sputnik / Valeriy Melnikovعجایب سیاست تحریمی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران
عجایب سیاست تحریمی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا 60 روز دیگر معافیت های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران در زمینه‌های صلح‌آمیز را تمدید کرد.

برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه خبر داد که دولت متبوعش معافیت‌های در نظر گرفته شده برای سایر کشورها به‌منظور همکاری‌های هسته‌ای با ایران در زمینه‌های صلح‌آمیز را به‌مدت 60 روز دیگر تمدید کرده است. به گفته وی 4 مورد از محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا، همچون ماههای گذشته مشمول معافیت‌ها خواهند بود.

اسپوتنیک در رابطه با رفتار متناقض آمریکا و آینده برنامه هسته ای ایران با حسن محمدی سردبیر سایت امید هسته ای وعضو تیم رسانه ای در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1، به گفتگو نشست.

چرا آمریکا رفتاری متناقض در قبال ایران دارد؟

مهمترین علت این است که آمریکا می داند که در پای میز مذاکره با ایران همیشه داشتن حتی حداقل دیپلماسی و مذاکره بهتر است هر چند که مقامات مسئول آمریکا خشونت طلبانه صحبت می کنند اما به هر حال آنها هم معتقد هستند که مطمئنا دیپلماسی بهترین راه است برای همین تمام تلاش آنها این است که از دیپلماسی اصطلاحا چماق و هویج استفاده کنند که از یک طرف تحریمهای جدید ایجاد می کنند و از طرف دیگر تمدید معافیت های تحریمی. اینها شاید برداشتشان این است که با استفاده از دیپلماسی چماق و هویج می توانند فضای متفاوتی را در رفتار ایران به وجود بیاورند. اما این نوع رفتارها نمی تواند تغییری در سیاست های ایران به وجود بیاورد و ایران همیشه دنبال این است که نشان دهد مانند آن زمانی که در برجام نشان داد پای میز مذاکره کار را پیش می برد، در خیلی از موارد حاضر شد که امتیاز بدهد و در مقابل آن امتیازاتی هم بگیرد. در حال حاضر هم با فشار راهی پیش نخواهد برد اما پای میز مذاکره حتما اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

آیا آمریکا موفق خواهد شد با این اقدامات در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران خلل ایجاد کند؟

ظریف : آمریکا معتاد به تحریم است - اسپوتنیک ایران
آمریکا معتاد به تحریم است

بهر حال تلاش آنها این است که سیاست های هسته ای ایران را خدشه دار کنند اما به اعتقاد من آنها با این کارهایشان تنها خودشان را از برنامه های هسته ای ایران بی خبر خواهند کرد یعنی اینکه ایران سیاست های خودش را تغییر نمی دهد اما اگر بخواهند فشاری بیش از حدی به ایران بیاورند آنگاه امکان دارد که دیگر به آژانس گزارش دقیق ندهد و امکان دارد که رفتارهایش را نسبت به بازرسان آژانس و نظارت ها تغییر دهد و این بیشتر به ضرر آنها است تا ضرر ایران. ایران در این سالها هر کاری که لازم بوده است برای اعتماد سازی انجام داده است اما آنها با رفتارهای متناقضشان ابتدایی ترین و در واقع مواردی که برای برجام و برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است را از ایران می گیرند و ایران هم در عوض دیگر اطلاعات کافی را به آنها نمی دهد. این حرکت بنظر من بیشتر از اینکه به ضرر ایران باشد به ضرر طرف مقابل است.

پیش بینی شما از این رفتارها چیست؟

رفتارهای آقای ترامپ نشان داده است که پیش بینی ناپذیر است. ایران بارها اعلام کرده است که حاضر است پای میز مذاکره بشیند و مذاکره کند. این طرف در واقع سیاست خودش را اعلام کرده است اما طرف مقابل سیاست مشخصی را بیان نمی کند و صرفا یک سری رفتارهای نابهنجار انجام می دهد که این رفتارها را نمی شود بر اساس آن پیش بینی خاصی داشت، ضمن این که آقای ترامپ هم نشان داده است که آدم پیش بینی ناپذیری هم هست. خوب به هر حال پیش بینی کردن هم زمانی اتفاق می افتد که شما بتوانید دو طرف را تحلیل کنید و در حال حاضر واقعا نمی شود سیاست های آمریکا را تحلیل کرد چون که بر مبنای اصول و دکترین خاصی در سیاست خارجی حرکت نمی کند. اما به اعتقاد من طرف مقابل به این نتیجه خواهد رسید که راهی جز دیپلماسی ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала