ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران راهی آب‌های آزاد شد

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / ناوگروه جدید نیروی دریایی ایران
 ناوگروه جدید نیروی دریایی ایران   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شصت و ششمین ناوگروه آموزشی، اطلاعاتی نیروی دریایی ارتش از بندرعباس عازم ماموریت بین المللی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، شصت و ششمین ناوگروه رزمی، اطلاعاتی و آموزشی نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بالگردبر خارک و ناوشکن بایندر، با حضور فرماندهان و کارکنان منطقه یکم امامت در بندرعباس برگزار شد.

 این ناوگروه آموزشی در این ماموریت  ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد و حفظ خطوط مواصلاتی و تامین امنیت، در راستای تعاملات بین المللی و توسعه دیپلماسی، در چند کشور حاشیه اقیانوس هند پهلوگیری خواهد کرد.

ناوشکن سهند  ایران - اسپوتنیک ایران
آمریکا نباید نیروی دریایی ایران را دست کم بگیرد

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت حفاظت و حراست از آب‌های سرزمینی، فلات‌قاره و مناطق انحصاری، اقتصادی و جزایر جمهوری اسلامی ایران کشور در برابر هر گونه تجاوز نظامی خارجی را دارد. این نیرو در رده چهارم بزرگترین نیروهای دریایی جهان قرار دارد.

قبل از سال 1971 نیروی دریایی ایران به‌طور کل با تجهیزات ایالات متحده و بریتانیا اداره می‌شد. در طول 8 سال بعد نیروی دریایی ایران ناوچه‌های مدرن انگلیسی و آمریکایی را به ناوگان خود اضافه نمود، شامل ناوشکنها، ناوچه‌ها، تعدادی شناور کوچک شامل قایقهای گشتی و هاور کرافت، همچنین شاه ایران چهار ناوشکن مدرن نیز به آمریکا سفارش داده بود که با سقوط شاه به ایران تحویل داده نشد و این چهار ناوشکن به عنوان کلاس کید Kidd class) ) به خدمت نیروی دریایی آمریکا درآمد.

در دهه 90 میلادی نیروی دریایی ایران تعدادی قایق گشتی، زیردریایی، موشک ضد کشتی سطحی به ناوگان خود اضافه کرد، و کشتی‌های غربی موجود را به موشکهایی که از چین، کره شمالی و روسیه خریده بود مجهز کرد و در همین زمان اقدام به برگزاری مانورهای متعدد با نیروی دریایی پاکستان و هندوستان کرد. قابل ذکر است که تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که کشورهای حاشیه خلیج فارس را شامل می‌شوند، فاقد زیر دریایی اند و ایران تنها دارنده زیر دریایی در این منطقه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала