مسدود شدن بیش از ۳۰۰ هزار کارت سوخت در ایران

© Sputnik / Siavash Sobhgahi مسدود شدن بیش از ۳۰۰ هزار کارت سوخت در ایران
مسدود شدن بیش از ۳۰۰ هزار کارت سوخت در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق سیستان و بلوچستان از شناسایی و مسدود شدن ۳۵۰ هزار کارت سوخت مهاجر خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد محبی، دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق سیستان و بلوچستان از شناسایی و مسدود شدن ۳۵۰ هزار کارت سوخت مهاجر (کارت‌هایی که از استانهای دیگر خریداری و به سیستان و بلوچستان منتقل می شد) به این استان خبر داد و گفت: بنابراین حدود ۷۰ میلیون لیتر در ماه صرفه جویی شده است.

مبارزه با قاچاق سوخت و ارز از ایران  - اسپوتنیک ایران
سلطان قاچاق سوخت ایران چطور شناسایی شد؟

محمد محبی گفت: شبکه‌های قاچاق پیشتر هزاران کارت سوخت را جمع‌آوری کرده و در استان‌های مرزی در جایگاه‌ها تخلیه می‌کرد؛ اما با اجرای طرح جدید کدینگ مانع ورود کارت‌های مهاجر به استان سیستان و بلوچستان شدیم و از محل این صرفه جویی، ۳۵۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سیستان شناسایی و مسدود شد.

محبی با محاسبه ماهیانه ۲۰۰ لیتر برای هر کارت سوخت گفت: به این ترتیب حدود ۷۰ میلیون لیتر در ماه صرفه جویی شده است. همچنین از زمان اجرای طرح در ۱۸ ماه گذشته، مانع ورود یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون لیتر سوخت بنزین در سبد قاچاق شده‌ایم.

وی توضیح داد: البته این موضوع به معنای آن نیست که بنزین در مرزها قاچاق می‌شود، بلکه این بنزین صرف ماشین‌های سوختکش می‌شود که سوخت قاچاق را منتقل می‌کنند و تقریبا روزانه هشت هزار تردد در مسیر مرزها می‌شود که به دلیل صعب‌العبور مسیر، مصرف آنها زیاد است.

قاچاق سوخت در مرزهای شرقی ایران طی سال های اخیر رونق بالایی داشته زیرا قیمت فرآورده های نفتی در داخل ایران در مقایسه با کشورهای پاکستان و افغانستان پایین است تا آنجا که سود قاچاق هر لیتر بنزین با احتساب دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و قیمت سه هزار تومانی تومانی بنزین آزاد در ایران، ‌به پاکستان پنج هزار و ۵۰ تومان و به افغانستان پنج هزار و ۶۲۵ تومان است. با توجه به این موضوع بود که یکی از اهداف سهمیه بندی بنزین و احیای کارت های سوخت را مبارزه با قاچاق سوخت عنوان می کنند.

همچنین افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در ایران باعث شده تا توجه به بازارهای صادراتی برای فروش این فرآورده‌ها بیشتر شود، اما در این بین واقعی نبودن قیمت بنزین باعث شده تا مقاصد صادراتی ایران در دست قاچاقچیان باشد و از همین رو بنزین ایرانی بر سر دوراهی صادرات و ارزآوری و یا قاچاق و هدررفت سرمایه کشور قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала