گزارش و تحلیل

ایرانی ها تمایلی برای گفتگو با ترامپ ندارند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایرانی ها تمایلی برای گفتگو با ترامپ ندارند
ایرانی ها تمایلی برای گفتگو با ترامپ ندارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران احتمال گفتگو با آمریکا را رد نمی کند و این موضع رسمی ایران است که دائما مطرح می شود

اسپوتنیک - چند روز پیش جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یکی از نشریات آلمانی در مورد احتمال گفتگوی ایران و آمریکا پاسخی داد که در واقع موضع رسمی ای بود که معمولا توسط ایران دائما مطرح می شود.

ایران احتمال مذاکره با آمریکا را رد نمی کند - اسپوتنیک ایران
ایران احتمال مذاکره با آمریکا را رد نمی کند

رئیس جمهوری آمریکا آقای ترامپ هم ظاهرا ماجرا را به خود گرفته و در یک پیام تویتری اظهار داشته ، نه ممنون!

آقای ترامپ، منظور شما نبودید.

بدیهی است که آقای ظریف به عنوان یک دیپلمات موضع رسمی و دیپلماتیک مملکت را مطرح می کند، اما همه می دانند آقای ترامپ معمولا موضع شخصی خود را مطرح می کند.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا به حال موضع ایران در مورد گفتگو با همه کشورهای جهان کاملا واضح بود که با همه حاضر است گفتگو کند اما به قول معروف به شرطها و شروطها.

حد اقل شرطی که ایرانی ها برای گفتگو با کشوری قایل هستند این است که طرف مقابلشان مرد باشد نه نامرد.

آقای ترامپ قبل و بعد از به قدرت رسیدن در کاخ سفید نشان داده که در همه زمینه ها یک نامرد کامل است، پس گفتگو با او امکان پذیر نیست.

اولین اصلی که برای گفتگو میان دو کشور معیار است این می باشد که آیا کشور مقابل شرایط به گونه ای است که امکان صحبت و گفتگو وجود دارد یا نه.

امکان صحبت و گفتگو وقتی وجود دارد که طرفین مطمئن باشند اگر توافقی به امضا می رسد هر دو طرف به آن پایبند خواهند بود و طبیعتا وقتی که کاملا مشخص است یک طرف توسط نامردانی اداره می شود که نمی شود به آنها اطمینان کرد قطعا امکان صحبت و گفتگو با آنها وجود ندارد.

بله آقای ظریف در مورد احتمال گفتگو میان ایران و آمریکا در صورت رفع تمام تحریم ها صحبت کرد اما قطعا منظور وی صحبت در زمان حضور آقای ترامپ نبوده.

پاسخ فارسى ترامپ به شرط ظريف براى مذاكره - اسپوتنیک ایران
پاسخ فارسى ترامپ به شرط ظريف براى مذاكره

اگر روزی ترامپ برکنار شود و رییس جمهوری ای در ایالات متحده سر کار بیاید که می شود به او اطمینان کرد آنوقت شاید بتوان گفت گفتگو میان ایران و ایالات متحده امکان پذیر است.

حال در حالی که سیاست مداران ایالات متحده به هیچ وجه طی سالهای اخیر به هیچ تعهدی عمل نکرده اند چگونه می توان اطمینان پیدا کرد که می شود به رییس جمهوری ایالات متحده اطمینان پیدا کرد.

وقتی که شخصی در آمریکا رییس جمهوری شود که تمام الگوهای سابق سیاست آمریکا را کنار بگذارد و دست از دخالت در امور کشورهای جهان مخصوصا منطقه غرب آسیا بردارد و همچنین همه تحریم هایی که آمریکا بر علیه ایران اعمال کرده را ابطال کند، نه تعلیق، و همه تعهداتی که طی سالهای قبل ایالات متحده قرار بود انجام دهد را انجام دهد و همچنین از کرده های قبلی آمریکا بر علیه ملت های جهان مخصوصا ملت ایران ابراز پشیمانی و عذر خواهی کند و همه حق و حقوق ملت ایران را پس دهد، آنوقت می توان گفت ممکن است شرایطی پیش آید که ایرانی ها فکر کنند حالا ممکن است بنشینیم و با آمریکایی ها گفتگو کنیم و روابط عادی ای با آمریکا داشته باشیم.

اما تا زمانی که چنین چیزی محقق نشده باشد و چنین رییس جمهوری ای در آمریکا نباشد منطقی به نظر نمی آید ایرانی ها حاضر باشند با آمریکایی ها به گفتگو بپردازند.

بر عکس دولت مردان آمریکایی اصل مشکل ایران با مردم و ملت آمریکا نیست بلکه با سیاست وسیاست مداران آمریکایی است.

که البته پس از دستور تروریستی قتل شهید سلیمانی و یارانش آقای ترامپ امروزه در راس این دولت مردان آمریکایی قرار گرفته.

قطعا هم تصور بر این است که منظور آقای ظریف از صحبت های خود در همین چهارچوب بود و این ایرانی ها هستند که به آقای ترامپ می فرمایند نه خیر هول نشوید منظور ما شما نیستید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала