نامه 100 اقتصاددان به رئیس مجلس شورای اسلامی ایران

© AFP 2023 / Atta Kenareنامه 100 اقتصاددان به رئیس مجلس شورای اسلامی ایران
نامه 100 اقتصاددان به رئیس مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با ارسال نامه 100 اقتصاددان به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بالای پنج میلیارد تومان و خودروهای بالای سیصد میلیون شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، 100 اقتصاددان در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایرانی، ضمن انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق، خواستار تصویب طرح اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بالای 5 میلیارد تومان و خودروهای بالای 300 میلیون تومان در صحن مجلس شدند.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
نجات اقتصاد ایران به کمک اقتصاددانان ایرانی

متن نامه به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

همان‌گونه که مستحضرید، بودجه سال 1399 با کسری بودجه قابل توجه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و همان‌گونه که اشراف کامل دارید، کسری بودجه به‌منزله تشدید تورم و فشار بیشتر به اقشار ضعیف جامعه و دریافت مالیات مخفی (عمدتاً) از این اقشار است که آثار مخرب آن بر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی بر همگان روشن و مبرهن است، در چنین شرایطی مسلماً می‌بایست ضمن تلاش برای شناسایی اقتصاد زیرزمینی و مبارزه با فرار مالیاتی، اقدام به تعریف پایه‌های جدید مالیاتی نمود، پایه‌هایی که وضع آنها، نه‌تنها تناقضی با سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نداشته باشند بلکه در جهت تقویت این سیاست‌ها از جمله کاهش شکاف ثروتی، حمایت از اشتغال و تولید و... باشد، بر این اساس طرح وضع مالیات بر ثروت‌های غیرمولد جهت وضع مالیات بر اتومبیل با ارزش بیش از سیصد میلیون تومان (یعنی معافیت بیش از 90 درصد صاحبان اتومبیل در کشور) و املاک مسکونی با ارزش بیش از پنج میلیارد تومان (یعنی معافیت اقشار ضعیف، متوسط و متوسط به بالای جامعه) براساس اصول کارشناسی دقیق، طراحی و تقدیم کمیسیون اقتصاد گردید. متأسفانه کمیسیون تلفیق با نادیده انگاشتن شرایط کشور و نیز زیر پا گذاشتن اصول اولیه وضع هر گونه مالیات، یعنی اصل طبقه‌بندی (به‌گونه‌ای که عناصر هر طبقه می‌بایست بیشترین تجانس و هم‌خوانی را با هم داشته باشند) و اصل توانایی پرداخت (تعیین میزان مالیات مؤدیان هر طبقه براساس توانایی پرداخت آنها)، به‌گونه‌ای طرح اولیه را تغییر دادند که عملاً تمام اهداف طرح را از میان برداشتند، نتیجه این تغییرات به‌عنوان مثال آن است که اتومبیل‌ها به‌ارزش بیست میلیون تومان تا یک میلیارد تومان، علی‌رغم وجود هر گونه تجانس و هم‌خوانی، در یک طبقه قرار گرفته و معاف گردیده‌اند. املاک از یک ملک روستایی تا یک ملک 10میلیارد تومانی، دارای ویژگی‌های مشابه تشخیص داده شده و در یک طبقه قرار گرفته‌اند! در رابطه  با اصل توانایی پرداخت در وضع مالیات نیز، مصوبه کمیسیون تلفیق بدین معنی است که مالک یک ملک مسکونی 15میلیارد تومانی تنها توان پرداخت ماهیانه 400 هزار تومان مالیات را دارد و یا صاحب یک اتومبیل 1.5میلیارد تومانی تنها توان پرداخت ماهیانه 200 هزار تومان مالیات را دارد. چنانچه نتیجه این تغییرات را در کنار سیستم محاسبه مالیات حقوق و میزان پرداختی مالیات متوسط یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه یعنی حقوق‌بگیران، قرار دهیم چهره کریه عدم رعایت عدالت مالیاتی را به‌خوبی خواهیم دید.

لذا امضا کنندگان این نامه شامل یکصد نفر از اساتید، صاحب‌نظران و کارشناسان علوم اقتصادی و مالی و مالیاتی از جناب‌عالی تقاضا داریم تصویب طرح اولیه (به‌پیوست تقدیم می‌شود) که براساس اصول کارشناسی طراحی گردیده است را در صحن مجلس محترم مورد حمایت قرار دهید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала