گزارش و تحلیل

تظاهرات معترضین عراقی برای اخراج آمریکایی ها از کشورشان

© Sputnik / Nazek Mohammedتظاهرات معترضین عراقی برای اخراج آمریکایی ها از کشورشان
تظاهرات معترضین عراقی برای اخراج آمریکایی ها از کشورشان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معترضین عراقی با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشورشان شدند.

مردم عراق از نخستین ساعت صبح جمعه با حضور در خیابان‌های بغداد، تظاهرات میلیونی علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور برگزار کردند، این تظاهرات که عموماً صلح آمیز بود و بنا بود بدون خشونت انجام شود اما مشخص شد که چندین تن در این اعتراضات جان خود را از دست داده اند. در بغداد و سایر شهرهای این کشور میلیون ها نفر که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق بودند به خیابان ها آمدند. مقتدا صدر، رهبر شیعیان عراق در دعوت از مقامات این کشور خواست که حریم هوایی عراق برای اهداف نظامی آمریکا بسته شود و استفاده از پایگاه های نظامی عراق برای نیروهای آمریکایی ممنوع شود.

درباره جزییات این اعتراضات و روند آنها با سید هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی به گفتگو نشستیم.

پیشتر رسانه های آمریکایی و متحدان آنها تظاهرات مردم عراق را ضد ایرانی معرفی می کردند ولی پس از ترور سردار سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاههای آمریکا در عراق، ماهیت اعتراضات شکل ضد آمریکایی گرفت، گسترده تر شد و بسیاری از معترضین خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند، این روند معترضان چه چیزی را بیان می کند؟

رئيس الجمهورية العراقية برهم صالح - اسپوتنیک ایران
دیگر وقت جنگ ایران و عراق نیست، باید دوست باشند

اولا تظاهراتی که حدود دو الی سه ماهی است که در عراق علیه ایران سر داده می شود، بیانگر اعتقاد مردم و موضع حقیقی آنها و گروههای سیاسی عراق نیست. بزرگترین دلیل آن هم این است که تظاهرات چند میلیونی امروز نه فقط در بغداد از جنوب تا شمال تا خود شهر موصل این تظاهرات دارد. اگر آن تظاهراتی که از طریق سفارت آمریکا و با پرداخت پول به یک سری آدم های اجیر و مزدور به صورت دروغ و تصنعی برپا می شد که می گفتند ایران برو بیرون و پرچم های ایران آتش می گرفت پس چرا تظاهرات میلیونی امروز شعارها برگشته و ضد آمریکایی شده است و تازه این تظاهرات قرار نیست که در این حد و این ایستگاه توقف کند. این تظاهرات قرار است که توسعه پیدا کند و تبدیل به خروج نیروهای آمریکایی از کل منطقه شود که اولین گام آن از عراق خواهد بود. این حقیقت مردم عراق است این رای مردم است و یک رفراندوم بسیار عظیم و بسیار مهمی بود که من تصور می کنم که حداقل در تاریخ صد ساله اخیر در تاریخ عراق شاهد چنان تظاهرات فراگیر و واقعا کیفی و یگانه زیر یک پرچم، تمام پرچم های احزاب، گروهها و سازمان های سیاسی و جهادی عراق به زیر چتر پرچم اصلی عراق که همان پرچم الله اکبر است رفت. بنابراین آمریکا امروز چه پاسخی دارد. صعودی ها و صهیونست که می گفتند ایران در امور عراق دخالت می کند چرا امروز تظاهرات میلیونی علیه حضور غیر رسمی و غیر قانونی در عراق است. اینکه می گویم حضور غیرقانونی به خاطر این است که اکنون پارلمان عراق پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس که توسط عملیات تروریستی در فرودگاه بغداد با بمباران هواپیماهای آمریکا به شهادت رسیدند. پارلمان عراق پس از این حادثه توافق نامه استراتژیک عراق و آمریکا را رسما ملغی کرد و چندین بار آقای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق از آمریکا و شخص آقای پمپئو درخواست کرد که نماینده خودتان را بفرستید چون ما می خواهیم راجب مراحل و تشریفات خروج نیروهای آمریکایی از عراق می خواهیم با هم مذاکره کنیم. پاسخ های مغرورانه و متکبرانه آمریکا این است که ما با کسی راجب به حضورمان در عراق مذاکره نمی کنیم و یا خود آقای مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا می گوید که ما آمده ایم که در عراق بمانیم. خیلی خوب شما صبر کنید و بگذارید مردم عراق اتمام حجت سیاسی با شما داشته باشند بعد وقتی که شما به اراده مردم عراق اهانت کردید خواهید دید که چگونه شما را به زور از عراق خارج خواهند کرد همانطور که سال 2011 مجبور شد آقای اوباما نیروهای خودش را ذلیلانه و شکست خورده از عراق خارج کند.

چه پیش بینی و انتظاری از آینده این تظاهرات می توان داشت؟

آنچه که در تظاهرات امروز آمد، بیانیه آقای مقتدی صدر و ملاک اظهارات ایشان و پلاکاردها و شعارهایی که سر داده شد. محوری ترین شعار تظاهرات میلیونی امروز این است که تمام پایگاههای نظامی آمریکا باید برچیده شود. اشغال گری ممنوع و آمریکا نباید در امور داخلی عراق دخالتی داشته باشد. آنچه که موکدا من امروزه در شعارهایی که مردم عراق سر می دادند پیگیری کردم و همچنین پلاکاردهایی را که در دست تظاهر کنندگان کفن پوش بود دیدم، این بود که آمریکا اگر با اراده خودت خارج نمی شوی آنگاه ما با اسلحه و اقدامات جهادی تو را از عراق خارج خواهیم کرد. بنابراین این آقای ترامپ و حاکمیت آمریکا است که دیگر باید بفکر فرزندان خودشان باشند و بیش از این نه به خودشان و نه به مردم عراق زحمت ندهند وگرنه خسارت ها روز به روز بیشتر خواهد شد و اینها بلاخره مجبور خواهند شد از عراق خارج شوند اما داستان به اینجا ختم نمی شود و بعد از خروج آمریکایی ها از عراق این تازه سکویی پرتاب خواهد بود برای فشار به نیروهای نظامی آمریکا از کل منطقه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала