تجزیه عراق، توطئه دیگر سعودی‌ها؟

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی ایده تشکیل «منطقه خودمختار سنی» در عراق را مطرح کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « میدل ایست آی»، عربستان سعودی ایده تشکیل « منطقه خودمختار سنی» در عراق را در مقابل مقامات عراقی مطرح کرده است.

مقامات سعودی چندی پیش گروهی از سیاستمداران و تجار عراقی از استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و نینوا را به اقامتگاه شخصی سفیر عربستان در اردن در امان دعوت کردند.ثامر بن سبهان السبهان، وزیر امور خلیج فارس عربستان،دستیار شماره یک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در منطقه میزبان آنها بود.

در این نشست طرحی برای تشکیل منطقه خودمختار سنی مانند کردستان عراق در دستور کار قرار داشت.مطرح شدن چنین طرحی چیز تازه‌ای نیست. استان الانبار تقریبا به طور کامل سنی است اما صلاح‌الدین و نینوا اینطور نیستند و اگر این ایده در الانبار جواب دهد، دیگر استان‌های دارای اکثریت سنی گزینه‌های بعدی خودمختاری خواهند بود.

عربستان - اسپوتنیک ایران
فراخوان عربستان سعودی خطاب به ایران

نماینده آمریکا به طور علنی با این طرح موافقت نکرد و تنها حدود یک ساعت در این نشست حضور یافت اما به همتای سعودی خود گفت: اگر بتوانید این کار را انجام دهید، از آن استقبال می‌کنیم. تنش‌های اخیر اما این رویکرد را تغییر داد و حالا واشنگتن کاملا حامی این طرح است.

نشست های دیگری نیز در این رابطه برگزار شدند که به گفته یک منبع وابسته به دولت عراق، در این زمان بود که دولت متوجه شد عربستان در برنامه خود جدی است و به مخالفت‌های عراق تن نمی‌دهد. بنابراین نشست سوم نیز در دبی برگزار شد و فهرست افرادی که در این نشست حضور داشتند به طور گسترده منتشر شد. این بار الحلبوسی به همراه اعضای سنی پارلمان عراق در این نشست حضور یافت.

به گفته دیگر افراد گروه عراقی حاضر در این نشست، «اقدامات عملی» در راستای تشکیل یک استان خودمختار آغاز شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала