گزارش و تحلیل

آیا کارشناسان آمریکایی شرکت بوئینگ به ایران می آیند؟

© AFP 2023 / Akbar Tavakoli / IRNAآیا کارشناسان آمریکایی شرکت بوئینگ به ایران می آیند؟
آیا کارشناسان آمریکایی شرکت بوئینگ به ایران می آیند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعلیق تحریم ها در خصوص شرکت بوئینگ و احتمال ورود کارشناسان آمریکایی به ایران با هدف ترسیم چهره خوب از آمریکا در جامعه جهانی است.

شرکت آمریکایی جنرال الکتریک مجوز لازم را از وزارت خزانه داری ایالات متحده  برای کمک به تحقیق در مورد شرایط سقوط هواپیمای بوئینگ 737 از خط بین المللی هواپیمایی اوکراین در ایران را دریافت کرده است. وزیر امور خارجه خزانه داری آمریکا استفان منوچین، در 10 ژانویه اعلام نمود که این آژانس همه شرکت کنندگان در این تحقیق را تحت تحریم های ضدایرانی حذف خواهد کرد. به گفته این آژانس ، یک شرکت تابعه جنرال الکتریک موتورهای بوئینگ 737 را تولید می کند. 

 جنرال الکتریک اجازه تحقیق درباره سانحه بوئینگ در ایران را یافت  - اسپوتنیک ایران
جنرال الکتریک اجازه تحقیق درباره سانحه بوئینگ در ایران را یافت

 جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، علاوه بر این، کانادا اصرار دارد که "جعبه های سیاه" متعلق به هواپیمای اوکراینی در تهران به سایر کشورها برای رمزگشایی منتقل شود، زیرا ایران از فناوری مناسب برخوردار نیست.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای مجتبی جلال زاده ، کارشناس در مسائل بین‌الملل و سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران در خصوص اهداف آمریکا از تعلیق تحریم شرکت هواپیمائیی بوئینگ علیه ایران به گفتگو نشسته است.

 آیا ایران اجازه خواهد داد که شرکت آمریکایی جنرال الکتریک وارد پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه تهران شود؟

در ابتدا به این موضوع می پردازیم که چرا آمریکایی ها تحریم ها را در خصوص شرکت جنرال الکتریک برداشتند: در واقع ایالت متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، مشی سیاسی خصمانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته است. در واقع آمریکا در برابر سیاست اعمالی خود، دولت و اقتصاد ایران را تحریم نمودند. صنایع وابسته به انرژی هسته ای و فن آوری موشکی را تحریم کردند. از سوی دیگر تحریم های بانکی را علیه ایران اعمال کرده اند که منجر به این شد که یک سری اقلام دارویی وارد ایران نشود.

سیاست اعمالی تحریم آمریکا اگر چه به اصطلاح تحریم دولت بود، اما در واقع می توان گفت سیاست تحریم ملت ایران بود. برخلاف حرف هایی چون حمایت از مردم ایران که ترامپ در توئیتر خود می نویسد، تمامی تحریم های آقای ترامپ موجب سو و ضرر به مردم ایران می شود، به عنوان مثال کمبود دارو برای برخی بیماری های خاص داشت که موجب گفتگوی کوتاه میان سفیر ایران در سازمان ملل و سفیر آمریکا در سازمان ملل شد، گرچه اعلام شد این گفتگو در باره تحریم ها و فشار تحریم ها بر بیماران خاصی چون بیماران پروانه ای بوده است.

به نظر می رسد که در خصوص تعلیق تحریم ها از جمله تعلیق تحریم ها بر روی شرکت بوئینگ و احتمال ورود کارشناسان آمریکایی به ایران، آمریکا دو هدف دارند: در افکار عمومی جهان و نگاه منفی به تحریم ها علیه مردم ایران  تا حدودی بهبود یابد. گزینه دوم این است که آمریکایی ها دنبال شیطنت و اعمال نفوذ خود در پرونده انهدام سهوی هواپیما از سوی ایران باشند. این یک هدف بدبینانه از سوی آمریکا است.

اما آنچه که واضح است، آمریکا همواره مخصوصا در دولت ترامپ، سیاست مثبتی در قبال ایران نداشته است که ایران بتوانند نگاه مثبتی به سیاست های ترامپ داشته باشیم.  

آیا ایران، جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار دیگر کشور ها قرار می دهد؟

بعید می دانم که ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ را داشته باشد. 

درخواست ایران برای رمزگشایی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
درخواست ایران برای رمزگشایی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

اما از روز اول مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که حاضر هستند در بحث تحقیقات سقوط این هواپیما با کشورهای ذینفع که شهروندانشان در این هواپیما حضور داشتند، همکاری نماید. اما بعید است ایران با کشور آمریکا به عنوان کشوری که هواپیمای بوئینگ متعلق به این کشور است، همکاری نماید.

از سوی دیگر ایران اگر چه خودش نمی تواند جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ را بازخوانی نماید اما اوکراین این توانایی را دارد، و صحبت هایی که در روزهای این واقعه مطرح شد این بود که ممکن است جعبه سیاه این هواپیما به روسیه ارسال شود.

ایران در واقع با تحقیقات واقعی باحضور کشورهایی که اتباع آنها در این هواپیما حضور داشتند، مانعی ندارد ولی با شیطنت های رسانه ای و فنی قطعا کنار نخواهد یافت.

گفتنی است، هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737 اوکراین در 8 ژانویه چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала