در صورت پایان معافیت آمریكا، عراق انتقال گاز ایران را متوقف می كند

© Sputnik / Pavel Palamarchuk /  مراجعه به بانک تصاویر در صورت پایان معافیت آمریكا، عراق انتقال گاز ایران را متوقف می كند
در صورت پایان معافیت آمریكا، عراق انتقال گاز ایران را متوقف می كند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانکی که از طریق آن عراق برای واردات گاز ایران برای تأمین برق شبکه های خود پرداخت می کند، روز سه‌ شنبه اعلام کرد، که در صورت خاتمه معافیت مجازات تحریم های آمریکا در ماه آینده، پردازش پرداخت را متوقف خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از France24، بانکی که از طریق آن عراق برای واردات گاز ایران برای تأمین برق شبکه های خود پرداخت می کند، روز سه‌ شنبه اعلام کرد، که در صورت خاتمه معافیت مجازات تحریم های آمریکا در ماه آینده، پردازش پرداخت را متوقف خواهد کرد.

تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز ایران  - اسپوتنیک ایران
تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز ایران

فيصل الهيمص رئیس بانک تجارت عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما متوقف خواهیم شد. به همین سادگی".

این می تواند برای بخش برق فلج شده عراق که تقریباً یک سوم از تأمین آن به ایران متکی شده است، ویران کننده باشد و در زمان افزایش تنش های آمریکا و ایران به وجود می آید.

واشنگتن در سال 2018 تحریم های سختگیرانه ای را برای بخش انرژی ایران اعمال کرد، اما طی 15 ماه گذشته یک سری معافیت های موقتی به عراق اعطا کرده است تا اجازه خرید گاز از تهران را بدهد.

بغداد با واریز دینارهای عراقی به حساب در بانک دولتی عراق که از لحاظ فنی مجاز به استفاده از آن برای خرید کالاهای غیر مجاز است، واردات را پرداخت می کند.

الهيمص گفت: اگر معافیت عراق از ماه آینده تمدید نشود، بانک تجارت عراق جلوی پردازش پرداخت ها را می گیرد.

وی گفت: درصورتی که معافیت به پایان برسد، البته بانک تجارت عراق هیچ گونه هزینه ای را برای پرداخت گاز یا معامله با هر یک از ایرانیان در رابطه با گاز یا برق پرداخت نمی کند. مطلقاً".

رئیس بانک تجارت عراق افزود: به عنوان یک بانک، مهمترین چیزی که ما داریم این است که ما با مقررات بین المللی سازگار هستیم. به همین دلیل مردم به ما اعتماد دارند.

تهدید تحریم ها

هر نهاد که با موسسات یا کشورهایی که در لیست سیاه ایالات متحده قرار دارند، سر و کار دارد می تواند با مجازات های فرعی، که دسترسی آن به دلار آمریکا را محدود می کند، مواجه شود.

آمریکا تهدید کرد که عراق را از دسترسی به درآمد نفتی محروم می کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا تهدید کرد که عراق را از دسترسی به درآمد نفتی محروم می کند

این معافیت عراق را از چنین تحریم هایی محافظت می کند و به این ترتیب اجازه می دهد واردات حدود 1400 مگاوات برق و 28 میلیون متر مکعب (988 میلیون فوت مکعب) گاز از ایران را ادامه دهد.

در همین حال، ایران و عراق درمورد طرح پرداخت مطابق با مقررات ایالات متحده توافق كردند: حساب بانک تجارت عراق در دینارهای عراق.

بنا به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، از سال گذشته عراق برای خریدهای قبلی گاز و برق حدود 2 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود.

الهيمص از افشای مبلغ پرداختی به حساب یا میزان بازپرداخت بدهی خودداری کرد، اما به خبرگزاری فرانسه گفت، که "اختلافات" به این معنی است که ایران نتوانسته است به پول دسترسی داشته باشد.

وی گفت: براساس این ساز و کار چند پرداخت انجام شده است اما مشکل این است که دست زدن به این پول امکان پذیر نبود.

عراق می ترسد از تنش های مهیج بین ایران و ایالات متحده، که هر دو متحد بغداد هستند، افزوده شود.

در اوایل ماه جاری، پارلمان عراق به دنبال حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد که منجر به کشته شدن مقامات ارشد نظامی ایران و عراق شد، به بیرون راندن سربازان خارجی از جمله حدود 5200 نیروی آمریکایی رای داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا با عصبانیت از رأی، تهدید كرد كه در صورت خروج سربازان آمریكایی، "مانند آنچه قبلاً دیده نشده" علیه عراق اعمال خواهد شد.

ایالات متحده سپس به عراق اطلاع داد كه قصد دارد دسترسی بغداد به یک حساب مستقر در آمریكا را مسدود كند و عراق درآمدهای نفتی را كه 90 درصد از بودجه ملی را در اختیار دارد، نگه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала