گزارش و تحلیل

بمب های اتمی گمشده؛ هدایای آمریکا به جهان

© Flickr / Pierre J.بمب های اتمی گمشده؛ هدایای آمریکا به جهان
بمب های اتمی گمشده؛ هدایای آمریکا به جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در نزدیکی ساحل گرینلند، بمب افکن بی-52 آمریکا حامل سلاح های هسته ای سقوط کرد.

این حادثه 21 ژانویه 1968 رخ داد و 4 بمب هیدروژنی در کف خلیج ستاره شمالی قرار گرفتند. تنها از روی خوش شانسی انفجار هسته ای رخ نداد. این حادثه تحت عنوان "پیکان شکسته" در اسناد محرمانه ثبت شد. این بدان معنی بود که این حادثه خطر جنگ را بوجود نیاورد، اما خطر برای مردم بی دفاع آن جزیره متعلق به دانمارک بوجود آمده و هنوز هم وجود دارد. یکی از چهار بمب هسته ای هنوز در زیر آب باقی مانده است.

علت این فاجعه بروز نقص فنی در هواپیما بود که در هوا آتش گرفت. شش عضو خدمه نجات یافته و یک نفر درگذشت. این بمب افکن در 11 کیلومتری توله - پایگاه نیروی هوایی آمریکا در شمال گرینلند سقوط کرد. بر اثر برخوردی به یخ خلیج، و انفجار بعدی، آوارهای هواپیما زیر آب رفت و منطقه قابل توجهی آلوده شد. در 5 کیلومتری اطراف، عناصری مانند پلوتونیوم و اورانیوم با نیمه عمر دهها هزار سال پراکنده شدند.

افشای تعداد بمب های اتمی آمریکا - اسپوتنیک ایران
افشای تعداد بمب های اتمی آمریکا

عملیات پاکسازی بلافاصله آغاز شد. با توجه به غلظت عناصر رادیواکتیو، کثیف ترین مکان - یک لکه 700 متری سوخت روی یخ بود. یخ بریده می شد و مواد آلوده در مخازن فولادی محکم بسته شد. کار بصورت شبانه روزی ادامه یافت و به شب قطبی توجه نمی کردند چون می خواستند تا آغاز ذوب شدن بهاره برف این کار را به پایان برسانند.

به گزارش کمیسیون انرژی اتمی آمریکا، اقیانوس آلوده نشد. با این حال، در همین گزارش گفته شد که جستجوی زیر آبی باقی مانده های تجهیزات بمب از نظر فنی بسیار پیچیده است و عملیات جستجو پیش از موعد مقرر قطع شد. پوسته اورانیومی یکی از بمب ها پیدا نشد. کمیسیون تنها احتمال داد که آن پوسته "در انبوهی از زباله ها در کف اقیانوس قرار دارد."

چند دهه پس از این واقعه، وزارت دفاع ایالات متحده داده های محرمانه ای منتشر کرد: در طول جنگ سرد از سال 1950 تا 1977، حداقل 400 حادثه این نوع در مناطق مختلف جهان رخ داده است. بمب هیدروژنی غرق شده در نزدیکی سواحل گرینلند تنها سلاح هسته ای گمشده نیست. معلوم نیست که آیا دیگر باقی مانده های هسته ای آمریکا با گذشت زمان کشف می شوند یا  بطور غیر مترقبه موجودیت خود را اعلام کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала