دریافت سیگنال انفجار از شبان‌شانه

اشتراک
امواج گرانشی از ستاره Betelgeuse به ثبت رسیده است که می توانند با انفجار آتی آن مرتبط باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس الرت»، متخصصان رصدخانه گرانشی LIGO اعلام کردند که امواج گرانشی ستاره Betelgeuse را به ثبت رساندند که می توانند با انفجار آتی آن مرتبط باشد.

در عین حال احتمال آن وجود دارد که اشتباه علت کشف سیگنال‌ها باشد. امواج گرانشی به ثبت رسیده به نوع امواج انفجاری وابسته هستند که ممکن است از یک ابراختر پخش شده باشد.اما ستاره Betelgeuse مبدل به یک ابراختر نشده و در 100 هزار سال آینده منفجر نخواهد شد. احتمال آن وجود دارد که امواج گرانشی که از سمت ستاره دریافت شده است در واقع ارتباطی با آن نداشته باشد و به جسم آسمانی دیگری تعلق داشته باشد که در فاصله دورتری قرار دارد. افزون برآن، سیگنال ممکن است اشتباه باشد.

کشف سیاره ای در اطراف یک ستاره سفید کوتوله  - اسپوتنیک ایران
کشف سیاره ای در اطراف یک ستاره سفید کوتوله

اندی هوول Andy Howell از رصدخانه «لاس کومبرس»، گفت که امواج گرانشی به انفجار Betelgeuse مربوط نیست، زیرا در فراسوی منطقه تمرکز قرار دارد و نوترینوی که اشاره به انفجار بزرگ است به ثبت نرسیده است.

ستاره « شبان‌‌شانه» یا اِبط الجوزا دومین ستارهٔ پرنور صورت فلکی شکارچی بعد از پای شکارچی و به‌طور میانگین دهمین ستارهٔ درخشان آسمان شب است.

این ستاره، یک اَبَرغول سرخ متغیر با دوره‌ای چندصد روزه است. ابط الجوزا ستاره غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و شش صد میلیون کیلومتر است، یعنی تقریباً بیش از هزارو صد برابر قطر خورشید که یک میلیون و سی صد هزار کیلومتر است.

​ستارهٔ شبان‌شانه به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیاره‌ها را اشغال می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала