ایران از NPT خارج خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رسانده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود که اگر اروپایی‌ها به رفتارهای بلاوجه خود ادامه دهند و یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، از NPT خارج خواهیم شد.

محمد جواد ظریف در ادامه افزود:«وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی تصمیم اخیر کشورهای اروپایی درباره فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف را دنبال می‌کند. جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال 2018 بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد.

در این راستا، سه نامه در 10 ماه مه سال 2018، 26 اوت سال 2018 و نوامبر سال 2018 نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است.

در نامه‌ای که در نوامبر 2018 به خانم موگرینی نوشته شد، تاکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رسانده است و لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.

وزیر خارجه عراق: خروج آمریکا از برجام منجر به تنش در منطقه شد - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه عراق: خروج آمریکا از برجام منجر به تنش در منطقه شد

 جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور 7 ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در  ماه مه سال 2019 کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریبا دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت.

 اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود».

در پی تلاش آمریکا برای خروج از برجام، ایالات متحده در ماه مه 2018 رسماً از برجام خارج شد. طرح جامع اقدام مشترک که به‌طور غیررسمی با عناوین معاهده ایران یا توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، توافقنامه‌ای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است که در ژوئیه 2015 بین ایران، گروه 5 + 1(پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد - چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان) به تصویب رسید.

دقایقی بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای دستور العمل خروج از برجام را منتشر نموده و اعلام کرد اقدامات فوری را برای اجرای تصمیم رئیس‌جمهور انجام می‌دهد. طی این بیانیه اعلام شده که تحریم‌ها علیه ایران طی دوره 90 روزه و 180 روزه باز خواهند گشت. به گونه‌ای که در پایان این دوره‌ها تحریم‌های قابل اجرا به اثرگذاری کامل برسند. این امر شامل اقدامات در چارچوب هر دو دسته تحریم‌های اولیه و ثانویه می‌باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала