صحبت‌های پمپئو در خصوص حمله پیشگیرانه به ایران

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonصحبت‌های پمپئو در خصوص حمله پیشگیرانه به ایران
صحبت‌های پمپئو در خصوص حمله پیشگیرانه به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه آمریکا از بررسی احتمال حمله پیشگیرانه به ایران برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای توسط این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس اعلام وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو در برنامه رادیویی Hugh Hewitt ، دولت آمریكا در حال فكر كردن به احتمال انجام حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته ای ایران به منظور جلوگیری از ظهور سلاح های هسته ای در آن كشور بود.

پمپئو امیدوار است احترام متقابل بین آمریکا و ایران بازگردد - اسپوتنیک ایران
پمپئو امیدوار است احترام متقابل بین آمریکا و ایران بازگردد

وی این اعتراف را در پاسخ به این سؤال كه آیا چنین حملات پیشگیرانه ای با توجه به حملات موشكی جمهوری اسلامی به قلمرو سایر كشورها ضروری است یا خیر، انجام داد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: "این مسئله مهمی است که ما درباره آن زیاد فکر کرده ایم."

وی یادآوری کرد که پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده بود که ایران "هرگز قادر به دستیابی به تسلیحات هسته ای نخواهد بود" و تهران نیز به نوبه خود اظهار داشت که به دنبال در اختیار داشتن این سلاح ها نیست.

مایک پمپئو  گفت: "ما می خواهیم همه کارهایی را که باید انجام شود انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که این بیانیه، این تعهد، آنطور که ایرانی ها ادعا می کنند واقعی است، تأیید شده  و قابل اثبات است و ما هرگز اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد."

تشدید تنش در روابط ایران و ایالات متحده در آستانه سال 2020 رخ داد. در 31 دسامبر، ده ها معترض به سفارت ایالات متحده در بغداد حمله کردند. در تاریخ 3 ژانویه، نیروی هوایی ایالات متحده به فرودگاه بغداد حمله کرد و سپهبد قاسم سلیمانی را که از نظر واشنگتن مضنون به شرکت در حمله به سفارت آمریکا بود را به قتل رساند.

در تاریخ 8 ژانویه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به این ترور، مبادرت به حمله موشکی به دو پایگاه نظامی آمریكا در عراق كرد.

ترامپ گفت که هیچ یک از آمریکایی ها در اثر حمله موشکی کشته نشده‌اند و پایگاه ها نیز صدمات جزئی متحمل شدند. در عین حال وی اظهار داشت كه واشنگتن برای صلح با تهران آماده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала